ik wil pruimenjam maken. hoe krijg ik de pel gemakkelijk van de pruimen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
15.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou ik niet doen, de pruimen pellen! Gewoon de pruimen in partjes snijden, en koken met geleisuiker.
De schilletjes maken het juist extra lekker : als ik pruimenkruimeltaart maak, laat ik ook altijd de velletjes aan de pruimen - anders wordt het net een soort brei, - pappig....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt,als je de velletjes eraf haalt krijg je pruimenmoes,geen pruimenjam.

Het beste antwoord

Zorg dat je goed rijpe pruimen hebt, maar niet overrijp want dan bestaat de kans op gisten.
Onrijp fruit bevat geen pectine en overrijp fruit weer te weinig. Pectine maakt dat je jam niet te dun wordt.
Was de pruimen en snijd ze doormidden. Haal de pit eruit en halveer de helften nog een keer bij grote pruimen. Maak ze niet te klein.
De schil moet je vooral niet verwijderen! Ten eerste is het een heidens karwei en ten tweede geeft de schil juist die mooie rode kleur als je die paarse hebt tenminste. Bij de Reine Claude juist weer die groene kleur, want het vruchtvlees zelf is altijd gelig.
De reepjes schil worden helemaal zacht dus die kan je prima eten. Ook staat het leuk in de pot.
Nog een tip als je jam maakt;
Het vullen van de potten gaat het beste met een trechter en indien je die niet hebt, snijd je de bovenkant (met de schenkopening) van een frisdrankfles en zet je die omgekeerd op een pot. Het voorkomt een hoop geklieder!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om ze heel kort te blancheren. Heel kort in kokend water leggen. Dan gaat het heel makkelijk'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schil van de pruimen krijgen is een heidense klus, ik zou ze fijn laten zitten. Bovendien geeft de schil juist een mooi kleurtje aan je jam (als je paarse pruimen hebt tenminste), en het schilletje wordt helemaal zacht, dus is prima te eten, en het ziet er nog gezellig uit ook in de pot!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt er ook voor kiezen om alles door de zeef te halen, de velletjes blijven dan over.