Chocolade truffels maken. Hoe ga ik juist te werk?

Ik had onlangs chocolade (puur) au bain marie gesmolten. Maar de uiteindelijke massa was na een poosje in de koelkast gestaan te hebben hier en daar hard en hier en daar nog erg zacht. wat heb ik verkeerd gedaan? Bolletjes rollen lukte niet. Ik heb geen toevoegingen zoals slagroom erbij gedaan. Nu is de massa dus keihard geworden en neem aan dat ik het gewoon opnieuw kan proberen. Maar wat is de truc? Ik wil de chocoladeballetjes uiteindelijk dor hagelslag rollen. Graag jullie tips.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Antwoorden (5)

De bolletjes maak je voordat het de koelkast ingaat met room en suiker toegevoegd.

Daarna andere chocolade smelten( au bain marie) en terug koelen tot zo rond de 32 graden (au bain marie met koud water) daar rol je bolletjes doorheen en gelijk daarna door de hagelslag. Succes en smullen maar zou ik zeggen.

Zorg wel dat je echte pure chocolade gebruikt met minimaal 72% chocolade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je doet 1dl room in in kleine steelpot op een héél zacht vuurtje, je doet daar 200gr zwarte chocolade bij en dit onder voortdurend roeren laten smelten tot een homogene massa
Het is hierbij heel belangrijk eerst de room in de pot te doen alvorens de chocolade
Het chocolademengsel ongeveer een uurtje in de koelkast laten stijven, en dan kan je ermee aan het werk
in de cacao of wat je ook maar wil
je kan in de kern van zo een bolletje ook een nootje steken mmmm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, maar wordt de massa in de koelkast dan niet weer te hard? Hoe voorkom je dat en eerst moet je de boel al laten afkoelen buiten de koelkast? En als ik het goed begrijp maak jij het dus niet au bain marie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doordat je er room bijgedaan hebt zal de chocolade een bepaalde zachtheid behouden waardoor je het toch nog zult kunnen bewerken
neen ik doe het niet au bain marie
op een héél zacht vuurtje en eerst de room erin
maar als je het persee au bain marie wilt doen: dan eerst de chocolade smelten en de room apart lauwwarm laten worden en dan bij de gesmolten chocolade voegen
ik doe het direct in de ijskast omdat dit toch niet kokend is he, het is lauw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pan met een dikke bodem gebruiken en roeren, roeren, roeren.
http://www.youtube.com/watch?v=gWC2v39wDD0

Hier zie je de uitleg op een rustige , duidelijk manier met veel tips van een vakman.
amc
12 jaar geleden
Chocoladetruffels om je vingers bij op te eten.

Ingrediënten:

• 150 gr boter , op kamertemperatuur
• 100 ml room
• 2 el suiker
• 250 gr chocola (cacaogehalte 72 procent), gesmolten
• VOOR DE OMHULSEL:
• 300-500 gr chocola
• cacaopoederof hagelslag

Bereidingswijze

• Meng de boter met de room en de suiker
• Voeg de gesmolten chocola toe.
• Klop alles goed en vul er een spuitzak mee
• Spuit truffels op vetvrij papier en laat die in de koelkast 30 minuten opstijven.
• Smelt voor het omhulsel de chocola al roerend au bain-marie. Vervang het hete water in de bain-marie door koud water en roer tot de chocola de juiste temperatuur heeft (melkchocola en witte chocola (30-31 graden, puur 32-33 graden C).
• Dompel de truffels in de chocola en rol ze door het cacaopoeder of hagelslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat niet altijd even goed bij sommige merken chocolade repen. Moet zowiezo puur genoeg zijn.
Zorgen dat het bakje waar de chocola in gaat goed droog en schoon is.