Ik moet koken van mn ouders, wat moet ik doen? ( uitleg )

Ik heb een pan met water een aardappelen erin, 2 potten met wortels & doperwten + 4 wienersnietzels.

Wat moet ik allemaal doen?
En wanneer en hoeveel kruiden ?(zout?)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een klontje boter bij de aardappels help tegen overkoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker laten staan en chinees voor ze halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei tegen mn vader dat hij niet kan koken, toen werd hij boos en zei.
Nou, dan doe je het zelf maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:lol: ; ja, dan zul je moeten proberen er iets restaurantwaardigs van te maken (wat niet mee gaat vallen met die kant&klare meuk, maar goed, iets snelwegrestaurantwaardigs dan), met een schijfje citroen bij de schnitzel, een botersausje en wat peterselie over de groente en gekruide gebakken aardappeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow ja, terechte actie van je vader!

Antwoorden (7)

- Kook de aardappels in de pan met water... tot ze zacht zijn (testen door te prikken met een vork) Doe hier ook wat zout bij.

- de wortels + doperwten doe je met het vocht uit de pot in een andere pan (tot het kookt.

- de schnitzels: doe wat boter in een pan tot het bruin is.
doe dan de schnizels erbij. bak deze om-en-om tot de buitenkant mooi goud-bruin is. (5-6 min.) even doorsnijden om te testen. (de binnenkant mag niet meer roze zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed en efficiënt uitgelegd. puntje voor jou
Als eerste de aardappelen opzetten met een beetje zout (theelepel ongeveer). Als het water kookt het vuur laag zetten.
Dan een klontje (braad)boter in de koekenpan, dit laten smelten en de schnitzels aan allebei de kanten lekker bruin bakken. Het vuur niet te hoog zetten, anders zijn ze zwart voordat ze gaar zijn....
Na een minuut of 20 zijn de aardappelen gaar (als je je vork erin prikt en de aardappel valt eraf is-ie goed), die giet je af en zet ze nog heel even zonder deksel op het vuur om ze te laten drogen.
De blikgroenten hoef je alleen maar op te warmen; deze mogen niet koken.
Doe alles op de borden, met een klontje boter en wat kaneel over de aardappelen en de groente.
Je kunt eventueel een sausje bij de schnitzels serveren.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Kaneel over de aardappelen?
nog nooit gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde uiteraard nootmuskaat...foutje!!!
amc
12 jaar geleden
Zelf vind ik nootmuskaat door de groenten geschudt wel lekker, maar op de aandappelen?
amc
12 jaar geleden
Oeps! Geschud moet het zijn en aardappelen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar wij vinden een klontje boter en wat nootmuskaat over gekookte aardappelen heerlijk....Je kunt ook een jussausje maken natuurlijk. Heel makkelijk: smelt een klontje boter in een pannetje, als het begint te bruinen een kwart liter water erbij en een zakje jus (onze favorieten zijn Maggi tuinkruiden of pikant). Goed doorroeren met een garde en even laten koken...mmmm!! (Kan ook over het vlees).
Veel succes en eet smakelijk!
Aardappels zijn goed na 20 min,potten hoef je alleen warm te laten worden dus die kan je wel als laatst doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het vlees, gaart in de verpakking?
In de pan met aardappelen doe je 1 theelepeltje zout. Je zet het op hoog vuur. Als het water kookt, zet je het het vuur iets lager. De aardappels moeten 20 min. koken. Controleer op het einde of ze gaar zijn met een vork. (als je er goed doorheen kan prikken zijn ze gaar.
Doe de de pot groenten in de pan (de inhoud van de pot)
Zet hem op het laagste vuur. Deze mag niet koken!! Het is handig als je dat doet als de aardappels al 10 min koken.
Ook na die 10 min kan je het vlees bakken, Doe boter in de pan. Zet het vuur middel hoog. Als de boter bruin is, kan het vlees in de pan. Beweeg dit af en toe. Draai hem na 2 min om. Doe weer hetzelfde met als met de andere kant. Vergeet in tussen niet naar je aardappels en groenten te kijken. Draai het vlees weer om na 2 min. Het vlees in na ongeveer 7 min klaar. (ligt aan de dikte) Je kan er even insnijden in het dikste gedeelte. Hij mag niet rood zijn. als het gaar is vuur uitzetten.
Aardappels en groenten afgieten.
Vervolgens opscheppen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schil de aardappels, was ze en snijd ze in stukken. Doe ze in een pan met een laagje water tot de helft van de piepers. Strooi er wat zout over en breng aan de kook. Als ze koken (het water bubbelt dan) zet je het vuur lager, maar het water moet wel blijven borrelen, dus niet stil staan. Deksel erop houden en wanneer ze gaar zijn, afgieten en even omschudden.

Terwijl de aardappelen opstaan, ga je de schnitzels maken. Dep het vlees eerst droog met keukenpapier en kruid ze dan met witte peper en zout. Het is ook lekker om er knoflookpeper over te malen indien je die toevallig in het kastje hebt staan. Kijk hier op het filmpje hoe je dan paneert en bakt. Juist door het paneren blijven ze sappig en worden ze niet zo droog. Ik zou alleen geen cayennepeper nemen, maar gewone.
http://www.kookse.tv/recept/schnitzels-paneren-en-bakken.php

Kieper de inhoud van de groenteblikken in een pannetje en zet op het vuur, met deksel erop. Als het deksel gaat klapperen, kookt het en zet het dan klein. Heel even maar, want het hoeft niet gaar te worden, dat is het al.
Het moet alleen even doorwarmen. Giet de erwtjes/ worteltjes af en doe er een klontje boter bij en wat nootmuskaat. Ik doe er altijd wat verse gehakte peterselie bij en schud of roer alles om.

Erg lekker is het om een zakje jachtsaus in wat braadvet en water te maken en er een blik champignons door te mengen en dit alles als lekkere saus over de aardappels en het vlees te scheppen. Is erg lekker met deze groenten. Anders kan je gewoon het braadvet met wat extra gesmolten boter als jus gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
De schnitzels zijn snel klaar, maar als ze wat dikker zijn dan in het filmpje, moet je ze iets langer bakken. Meestal zijn ze binnen 6-7 min. gaar.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus alleen zout op de aardappelen voor de tijd? Niks als ze klaar zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, achteraf geen zout. Je kunt zelfs ook helemaal geen zout gebruiken, als je toch jus maakt. (Ik doe er nooit zout bij, net zo lekker en iets gezonder)
amc
12 jaar geleden
Ik gebruik weinig zout, maar op de aardappels en een eitje mis ik het toch als ik er niets in doe.:P
En ja, aardappels worden licht gezouten voor het koken. Eigenlijk moet je ze , net als met pasta, in gezouten water opzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik hou erg van zout hoor, ik mis het echt wel op een eitje, dat hoef ik echt niet zonder zout. Als ik echt een zoutbehoefte heb, eet ik soms gewoon puur zout zelfs ;) Maar aan jus zit vaak al voldoende smaak, zodat je geen zout bij je aardappelen hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Braadvet van schnitzels ? Dat moet ik zien.....
amc
12 jaar geleden
Ziet er gewoon uit als gesmolten boter hoor. Misschien wat kruimeltjes van de paneerlaag, maar het smaakt net zo lekker. Je doet er toch tijdens het bakken wat boter bij zodat het niet te donker wordt. Als de schnitzels eenmaal goed geseald zijn door het snel dichtbakken, nemen ze toch geen vet meer op. Ik bak ze dan ook niet in de olie.
Ik neem meestal Bertolli braadvet. Dat is vloeibare bakboter met iets olijfolie. Tussendoor als het vet niet meer zo hoog staat , doe ik er vaak wat boter bij. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het IS ook gesmolten boter ; door de paneerlaag kunnen er namelijk geen vleessappen in het vet / vocht terecht komen, en krijg je DUS geen jus / braadvet. Het blijft boter. En het smaakt ook gewoon net als boter. Prima voor op de worteltjes, maar geen goede basis voor jus/saus.
amc
12 jaar geleden
Ik vind het een prima basis voor een jus. In een aparte pan veel uitjes fruiten op klein vuur, dan worden ze zacht, zoet en heel klein. Zonder deksel gaar stoven. Het is niet de bedoeling dat ze bruin bakken , maar glazig worden en langzaam bruin worden. Na een uurtje zijn ze dan caramelkleurig en lekker zoet. Bloem toevoegen en even meebakken. Scheutje voor scheutje wat water, bouillon of wijn erbij, kruiden en nog even doorpruttelen. Als het vlees gebakken is, kan je heel goed de braadboter van het vlees erbij doen en je hebt een lekkere uienjus.
Zo ver wilde ik niet gaan, dus ik gaf de vraagsteller aan dat je de braadboter ook als jus kan gebruiken. Het is nl. ook lekker over de aardappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zijn de uien en de wijn of bouillon de basis voor je jus. Een heerlijke saus, daar niet van, maar geen vleesjus/braadjus. En al helemaal niet iets voor een beginner trouwens. ;-)
amc
12 jaar geleden
Klopt helemaal Marleen. Daarom gaf ik ook alleen de gesmolten boter door als suggestie over de aardappels.
Er werd ook niet over jus gevraagd. Stel dat ze alles gemaakt zou hebben en ze vragen of de aardappels soms droog moeten worden gegeten. Vandaar! :P
Leuk gerecht voor een beginner, maar niet zo handig gekozen wellicht : van de Wienerschintzels krijg je namelijk geen jus voor op je gekookte aardappels. Tenzij je aan de slag wilt met jus uit een pakje.

Ik zou er dus in dit geval voor kiezen de aardappels na het eventuele schillen (niet noodzakelijk, de -schone- schil smaakt prima) te bakken. Snij ze in dunne plakken (rauw, of na ca 10 minuten voorkoken - dan worden ze wat zachter en eerder gaar), en bak ze in ruim boter en/of olie in de koekenpan. Zout kun je er tijdens het bakken overheen strooien, of achteraf op tafel zetten. Naast zout kun je ook andere lekkere kruiden als paprikapoeder of kerrie gebruiken.

In een andere koekenpan kun je dan in een flinke laag boter (geen olie) de schnitzels gaar en bruin bakken. Niet te heet ; dan worden ze zwart van buiten en rauw van binnen. Halfhoog vuur op een grote pit is in de regel voldoende. Die zijn al gekruid, dus er hoeft niets meer bij.

De doppers en wortels kun je in een pannetje opwarmen of in de magnetron op half vermogen ongeveer 8 minuten. Niet laten koken, dan koken ze kapot. Ook hier kun je eventueel aan tafel het zout toevoegen, maar blikgroente heeft dat zelden nodig.

Bij de groenten kun je eventueel nog wat gesmolten boter geven, maar dat vind tegenwoordig niet meer iedereen lekker, dus laat die maar gewoon zo uit de pot.

De aardappels duren het langst, dus als die een beetje gaar beginnen te worden, (na ca. 10 minuten) kun je de schnitzels en de (magnetron)groente opzetten. Verwarm je de groente op het gas, dan gelijk met de aardappels op een laag vuurtje zetten. Na het koken afgieten, bijvoorbeeld door een vergiet.

Aardappels en groente kun je nog wel even warm houden of zelfs opwarmen, maar als de schnitzels klaar zijn, moet je ze echt meteen serveren. Zorg er dus voor dat die niet te snel klaar zijn. Bij lang wachten of opwarmen gaat het knapperige korstje er aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het nog iets wilt opleuken:
laat de doperwten/worteltjes uitlekken in een vergiet.
bak in een hapjespan de inhoud van een pakje ontbijtspekblokjes op middelhoog vuur tot de spekblokjes mooi bruin zijn geworden. (blijven omscheppen).
voeg de doperwten/worteltjes erbij. ff omscheppen, deksel op de pan en warm laten worden (op laag vuur). het spek geeft een heerlijke smaak aan de groenten.
je kunt dit vantevoren al maken, dan hoef je het later alleen nog maar op te warmen.