Als ik varkens filet lapjes bak, zijn ze altijd droog en taai, wie kan mij helpen ?

ik bak ze kort, om en om, op een hoog vuur.
toch zijn ze taai en droog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
97.5K

Het beste antwoord

Haal het filetlapje voor het bakken door de bloem en bak het kort. Zout het vlees pas na het bakken, zout onttrekt nl. vocht aan het vlees. Het is binnen 4-6 min. al gaar.

Echt sappig vlees is het nu eenmaal niet, want daarvoor is het te mager. Het is juist daarom dat er vaak een lekker sausje of fruit bij gemaakt wordt. Neem je het echter voor 'de lijn' dan is het wel aan de droge kant, maar niet taai, mits het goed is toebereid.

Toegevoegd na 10 minuten:
Enkele tips;
Eén eetl. olie of boter is al genoeg voor het bakken van een stuk vlees.
Neem een pan die net groot genoeg is voor het lapje. In een grote pan verbrandt het braadvet eerder omdat het vet sneller verdwijnt.
Zorg dat het vet warm genoeg is voor je het vlees erin doet. het vlees moet nl. snel dichtgeschroeid worden, zodat het ' verzegeld ' is tegen het indringen van vet.
Zodra het dichtgeschroeid is , het vuur iets temperen.
Het is ook lekker om een lapje even te grillen of in alufolie in de oven te braden met lekkere kruiden ingepakt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toppie, bedankt,
ga ik proberen !!

Andere antwoorden (7)

Vlees ver voor het bakken uit de koelkast halen en op kamer temperatuur laten komen.

Op een lager vuurtje bakken en meer bak- en braad cq boter gebruiken.

Droog en taai vlees is vaak dat je te met een te hoge temperatuur en te lang bakt.

Mochten ze daarna nog taai zijn, wikkel ze in aluminiumfolie en laat ze even "rusten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dep mijn vlees altijd even droog met keukenpapier voordat het de Croma ingaat. Beetje inwrijven met peper, knoflookpoeder...Even snel dichtschroeien en dan het gas wat temperen. Niet te hoog.
Varkensfiletlapjes hoeven ook niet zo lang.
En ze zijn zo echt héél lekker....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boter je pan goed in en zet ze heet zodat je het vlees heel kort aanschroeit en dan geel rustig verder laten bakken in de pan die je in de oven stopt.

Of bak het vlees in hooi en een zoutkorst.
succes XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal het filetlapje voor het bakken door de bloem en bak het kort, ca. 4 tot 6 minuten.
Zout het vlees pas na bereiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ze nou eens anders eet...nl. als "sudderlapje"...dus even aanbraden in blue band (vind ik daarvoor de lekkerste) en als ze bruin zijn warme bouillon erbij (warm water en goudvleesbouillonblokje). Uurtje of 2 laten sudderen op plaatje of laagste stand. Als het uit elkaar valt is het goed! En je hebt lekkere jus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlees dat een korte bereidingstijd nodig heeft wordt taai als het te lang en te langzaam verhit wordt. De kunst is om de juiste balans te vinden: gaar vlees dat toch nog voldoende sappig is.

Dichtschroeien is onzin. Al in de dertiger jaren van de vorige eeuw was duidelijk dat je daarmee nooit een waterdichte laag kunt maken die het verlies van sappen voorkomt. Je merkt dat aan het sissen van het vlees, dat veroorzaakt wordt door ontsnappend vocht. Wel is het knapperige laagje aan de buitenkant bevorderlijk voor de smaak.

Laat het vlees buiten de koelkast op temperatuur komen en droog het heel goed af voordat je het bakt. Daardoor dringt de hitte tijdens het bereiden het snelste door naar de binnenkant. Laat voldoende vet in de pan heet maar niet te heet worden en bak het vlees aan beide kanten totdat de buitenkant bruin is en laat nog even op een zacht vuur nog even sudderen om ook de binnenkant gaar te laten worden. Dat laatste kun je ook bereiken door het vlees uit de pan te halen en goed in aluminiumfolie gewikkeld nog even te laten nagaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet veel van koken,
maar mijn mama wel hier haar tipje.
Als je je varkensfiletjes gebakken hebt moet je zo op een bord zetten en afdekken met zilverpapier en 5min laten rusten.
Hopelijk gaat het je lukken :)