Hoe maak je stroop?

Enige tijd ben ik hiernaar opzoek,maar nog niet gevonden.
Ik bedoel dus die ouderwetse dikke donkere stroop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
25.7K

Het beste antwoord

De voornaamste bronnen voor witte suiker zijn suikerriet, een tropische grassoort, en suikerbiet, een knolgewas uit een gematigd klimaat. Om het zoete sap uit suikerriet te halen worden de stengels tussen walsen geplet. Het uitgeperste sap wordt vervolgens gezuiverd door verhitting met kalkmelk. Door verdere bewerking beginnen zich suikerkristallen te vormen en vervolgens wordt het sap gecentrifugeerd om de vloeistof van de kristallen te scheiden. De eindproducten bestaan uit grove, donkerbruine korrels suiker, de dikke, bijna zwarte stroop, die bekend staat als melasse, en afvalmelasse.
Keukenstroop is een donkere stroop, gemaakt van melasse. De tijdens het raffineren afgetapte vloeistoffen kunnen zelf worden bewerkt tot lichtgele of bruine suikers of tot licht gekleurde stropen zoals bijvoorbeeld golden syrup.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

men neme appels en suiker die men laat koken totdat de suiker gecarameliseerd is en een dikke donkere stroop ontstaat, het vuur niet te hoog daar anders de suiker te heet word en verbrand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja appelstroop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psv mischien wel maar van de andere kant mischien niet er zijn ook mensen nl die appelstroop op de pannekoeken doen.
In dit boek staat het allemaal!

Stroop begint met het verhaal van de families Wijnants en Groenendaels die de bewuste stroopfabriek in 1878 hebben opgericht. Gaandeweg verneem je alles over het ambachtelijk stoken van stroop en krijg je een heleboel leuke anekdotes geser-veerd. Deze worden op hun beurt afgewisseld met eenvoudige recepten die je perfect zelf kunt uitproberen. De gerechten bewijzen dat je met stroop veel meer kunt doen dan alleen maar pannenkoeken smeren. Speciaal voor het boek werd ook aan een aantal grote che...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt al een aantal receptjes gekregen zie ik, maar misschien is het leuk om eens te zien en te proeven hoe het op de echte ouderweste manier gemaakt wordt.

Je bent blijkbaar op zoek naar de authentieke oude stroop. Misschien heb ik een leuke uitgaanstip voor je. Van Augustus t/m Oktober, kun je in openluchtmuseum Eynderhoof zien hoe je échte oude stroop kunt maken. Zij doen het op de ouderwetse manier. Je kunt van deze mensen het recept krijgen of een potje kopen.

Openluchtmuseum Eynderhoof - Milderspaat 6034 PL, Nederweert Eind - van woensdag 01.04.09 tot vrijdag 30.10.09 - van 13:00 tot 17:00 - Toegang 4 euro - routebeschrijving - expositie
Limburgs Openluchtmuseum Eynderhoof Nederweert Eind opend een bijzondere tentoonstelling rondom Stroop persen en koken het gehele interieur van de stroopmakerij Heldens Roermond anno 1830 is er te zien in via een film en lesbrieven kunt u de hele bereiding volgen. www.eynderhoof.nl

Het is echt een heel leuk museum (ook voor kinderen), je kunt er zelf van alles doen en er zijn tal van oude ambachten te zien. Ze hebben ook speciale 'stroop-kook dagen'. Mocht je interesse hebben dan zou ik van te voren even bellen om te vragen wanneer deze speciale dagen zijn. Misschien heb je er wat aan?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Basisrecept stroop:
Ingredienten:
200 gram suiker
100 mililiter water
1/2 eetlepel citroensap
Bereiding:
Maak eerst de stroop.Breng de suiker met het water en het citroensap aan de kook en laat de stroop afkoelen.

Bij keukenstroop is het kooksel dat ontstaat bij de bereiding van kristalsuiker uit suikerbieten een basisingrediënt. Moeilijk zelf te maken dus. Dit heet melasse.
Melasse wordt ook zoute stroop genoemd. Hij is bijna zwart van kleur en de smaak is minder zoet dan bij andere stroopsoorten.

In de natuurvoedingswinkels zijn er enkele soorten melassestroop verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderwets donkere stroop heb ik een tijdje terug zelf gemaakt uit ingedienten die ikgewoon uit de supermarkt gehaald heb:
600 gram donkere basterdsuiker
630 gram gewone suiker
20 gram citroensap
250 gram water
Doe alle ingredienten in een pan en weeg het geheel op een electrische weegschaal. Voeg nog 150 ml water toeKook het mengsel omgeveer een half uur en weeg het daarna nog een keer met pan en al. Je moet zoveel water toe voegen dat je weer op het eerste gewicht uit komt.

Het resultaat is na afkoeling een hele donkere smaakvolle stroop, ongeveer 1500 gram, drie keer zoveel dus als er in een gewoon potje stroop uit d3 supermarkt zit. Door het koken worden de disachariden uit de suikers omgezet in monosachariden, de citroensap dient als katalisator. Hierdoor kristalliseert de stroop niet zo snel weer uit en krijg je dus geen korrels in het mengsel