Ik wil bbq-en in een terracotta bloempot? Waar moet ik op letten zodat de pot niet barst door de hitte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.4K
capthavoc
12 jaar geleden
lijkt me geen goed plan eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha hoe kom je er op! sorry maar ik denk dat hij uit elkaar gaat spingen of dat er iig barsten in komen
ik zou het niet doen...
maar doe je het wel zet hem dan uit de buurt van de mensen ;)

Het beste antwoord

Als je geluk hebt houdt hij het een tijdje uit maar het aardewerk van een bloempot is niet erg geschikt voor hoge temperaturen.
Een houtskoolvuurtje heeft een goede luchttoevoer nodig, maar dan nog zal de hitte niet gelijkmatig verdeeld zijn. Doordat het ene deel sterker wordt verwarmd dan het andere treden materiaalspanningen op en vroeg of laat zal hij daardoor scheuren. Bovendien zijn die potten zeer poreus waardoor ze veel water opnemen; op de ene plaats zal het water eerder verdampt zijn dan op de andere waardoor de temperatuurverschillen nog toenemen.
Als je het toch wilt proberen zorg dan dat de pot goed droog is.
Soms zie je van die houders van metaaldraadgaas om de pot aan de muur te hangen. Die zou je kunnen gebruiken om de stukken bij elkaar te houden als hij barst. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een terracotta bloempot is hier eigenlijk niet voor gemaakt, maar als je het wil proberen moet je zorgen dat er luchtaanvoer voor je kolen is. Aan de onderkant moet dus een gat (of meerdere kleine) zitten waardoor lucht aangevoerd kan worden. Maar het risico dat de pot barst blijft aanwezig.
paulus811