Hoe maak je je eigen chips?

Hoe kan ik thuis zelf chips maken? Ik neem aan dat ik meer moet doen dan gewoon paprikapoeder erop strooien als ze klaarzijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Zo doe je dat:
Ingrediënten voor 4 personen

•600-800 gr aardappelen
•zout of kruidenzout
•desgewenst paprikapoeder

Voorbereiding
KEUKENGEREI: groenteschaaf, keukenpapier, frituurpan 180 graden) schuimspaan, vergiet met daarin keukenpapier die het vet opneemt.

Bereidingswijze
Schil de aardappelen dun, en was en droog de aardappelen daarna goed. Verwarm het frituurvet. Schaaf een paar aardappelen in niet te dunnen plakken, droog deze goed ad en bak de plakjes in 2-3 minuten in het frituurvet gaar en mooi van kleur. Bak niet te veel plakjes tegelijk om overbruisen van het vet te voorkomen. Schep de gebakken aardappelplakjes uit het frituurvet, laat overtollig vet in de pan teruglopen en laat de chips daarna in het vergiet nog even uitlekken. Schaaf en bak vervolgens de rest van de aardappelen en serveer de bestrooid met zout of kruidenzout en desgewenst wat paprikapoeder

Toegevoegd na 40 seconden:
Een scherpe kaasschaaf werkt ook!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn deze dan eigenlijk minder vet dan die lays dingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang van niet, maar als je ze op keukenpapier laat uitlekken, absorbeert het papier het meeste vet, dus dat scheelt dan weer een beetje. Maar, als je zondigt, moet je het goed doen en ervan genieten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, ja oke dat klopt! Weet je toevallig ook of je je eigen Cheese & Union chips kan maken? Ik zou er niks voor kunnen bedenken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onion*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat een kwestie van experimenteren is, met uienzout (Turk, goedkoper dan Appie) en misschien Parmezaanse kaas. Geen extra zout meer toevoegen! Overigens, het resultaat is voor jouw rekening;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan als het je ook lukt gewoon met een scherpe mes de aardappel snijden, voor diegene die geen schaaf thuis hebben liggen maar wel uitstekende snij kunsten heeft. Zo maak ik me chips in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach, maar iedereen heeft tegenwoordig een kaasschaaf;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ik heb het zelf ook gedaan, jum !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord!