Kan ik de slakken uit mijn tuin eten?

Naar aanleiding van een net eerder gestelde vraag, kan ik van een nood (heel veel slakken) een deugd maken door ze op te eten? Zo ja, dan alleen die met woning of ook de schaamteloze streakers en hoe maak ik dit culinair aantrekkelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gadver xD
Kimath
13 jaar geleden
He bah..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag die vaj mijn ook wel hebben hoor, gatverrr..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol in de trein! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardig geformuleerd, vette + panserbjorn

Het beste antwoord

volgens mij wel, hoewel deze in de handel natuurlijk niet zo vers zullen zijn als deze die jij zopas hebt "weg" geplukt uit je tuin, van de naaktslakken zou ik het nog zo niet zeker zijn, maar deze met een "tuin" huisje, dat wou ik ook al eens uitproberen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praktisch antwoord op praktische vraag

Andere antwoorden (4)

Zover ik begrepen heb kan je de gewone huis-tuin-en keukenslak niet eten. Ik heb geen bron, anders dan mijn moeder. :)
Van die naakte heb ik wel eens gehoord dat ze héél bitter en wellicht zelfs giftig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De segrijnslak kun je eten, dat zijn slakken met een huisje (zie link). Ze worden ook wel kleine escargots genoemd.
Naaktslakken zijn bij mijn weten niet eetbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In delen van Afrika marineren ze slakken in kruiden en worden ze dan opengesneden geroosterd aan een satéstokje. Misschien smaken ze ook met kruidenboter..
De bijgevoegde link geeft daar antwoord op. Wel even zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Segrijnslakken kan je helemaal eten, van de Helix pomatia wordt de pancreas verwijderd.
http:/www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/slakken.html maar bij de segrijnslak hoeft dit niet. Als je de slak uit zijn huisje haalt, zie je de organen zitten in het slakkenhuisvormige gedeelte. Deze kun je evtl afsnijden, maar het hoeft niet.

Zorg dat je een rieten mand hebt, hierin doe je de slakken.
Op de bodem v.d. mand leg je een schoteltje meel, evtl.vermengd met wat kruiden en een beetje zout. Ook een kopje water erbij zetten. 2-3 dagen zo laten staan.
Dit is om de slakken schoon te spoelen van evtl plantenresten uit de tuin. Na deze periode haal je het eten en drinken eruit en laat ze nog enkele dagen zo staan.

Spoel ze goed schoon. Je kunt ze zoals Gordon Ramsey levend in de vriezer gooien om ze te verdoven en daarna in kokend water gooien. Ze zijn dan in 5 min. klaar.
Je kunt ook de Spaanse methode kiezen. Die is wreder maar zorgt voor malsere en grotere slakken. Hiervoor zet je een pan op matig vuur op met koud water en doe de slakken er direct in.Doordat ze proberen eruit te kruipen worden ze dus groot. Als het water kookt, doe je er na 1 min. een handje zout bij. Na nog 1 min. koken doe je er wat azijn bij, zodat het slijm loskomt. laat nog 1 min. koken. Pak nu een slak en koel af onder koud water. Als hij loslaat is hij klaar. Spoel ze nu af en haal uit de huisjes. Weer goed spoelen.

Breng nu water aan de kook met een bouquet- garni (samengebonden verse kruiden)een beetje zout en wat knoflook. Doe de slakken erin en laat 45 min. tot 1 uur op matig vuur koken, proef of ze mals zijn en klaar.
Je kunt ze nu ook eerst door bloem, dan door ei en dan door gekruid paneermeel halen en frituren of bakken.
Hierbij een sausje van gesmolten boter, knoflook en peterselie.
amc