Hoe maak ik woksaus?

Ik al een tijdje op zoek naar woksauzen zoals die in wokrestaurants gebruikt worden. Dit zijn dus sauzen op oliebasis waarin je vlees en groenten bakt. Wie heeft recepten of websites waar dit te vinden is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Ze wokken toch altijd eerst de ingrediënten in arachideolie en voegen dan,al wokkend,de roerbaksaus toe?
De olie zelf kun je al een smaak geven door er gedroogde chilipepers,knoflooktenen,gemberwortel,serehstengels(wel kneuzen),Sichuan peperkorrels e.d. aan toe te voegen.Verdeel een fles olie over verschillende flesjes,voeg in ieder flesje olie verschillende smaakmakers toe en laat de olie een paar dagen staan zodat de smaken goed in kunnen trekken,af en toe schudden.
Klaar om te wokken.

En dan de roerbaksauzen,waarvan hier 4 recepten:
Limoen woksaus:
* 60 ml versgeperst limoensap,
* 1 theelepel geraspte limoenschil,
* 1 eetlepel (Japanse of Chinese) sojasaus,
* 2 eetlepels suiker.
Goed door elkaar kloppen en al wokkend toevoegen aan je gerecht.

Soja-sesam woksaus:
* 60 ml kippenbouillon,
* 60 ml (Japanse of Chinese) sojasaus,
* 2 theelepels rijstwijnazijn,
* 2 theelepels sesamolie,
* 1 theelepels chilivlokken,
* 1 theelepel suiker.
Mengen en al wokkend toevoegen aan je gerecht.

Verse kruiden woksaus:
* 60 ml kippenbouillon,
* 60 ml (japanse of Chinese) sojasaus,
* 2 theelepels rijstwijnazijn,
* 0.5 eetlepel verse fijngehakte (liefst Thaise) basilicum,
* 0.5 eetlepel verse fijngehakte korianderblaadjes.
Zie boven.

Zoet-zure woksaus:
* 60 ml kippenbouillon,
* 2 eetlepels (Japanse of Chinese) sojasaus,
* 2 eetlepels cider- of rijstwijnazijn,
* 1 eetlepel lichtbruine basterdsuiker,
* 0.5 theelepel chilivlokken.
Zie boven.

Vaak wordt het wokgerecht op het eind van de bereiding licht gebonden voor een mooie glans en een wat vollere saus met een mengsel van 2 theelepels maiszetmeel(maizena) en 2 eetlepels bouillon,bijvoorbeeld kippen- of groentenbouillon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou op www.smulweb.nl gaan kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer is oestersaus en heinz ketjup