Hoe lang kan je zuurkool bewaren in de koelkast?

ik ben benieuwd hoelang gekookte zuurkool met aardappel en gerookte spekjes (stamppot) goed blijft in de koelkast. En als het niet meer goed is (dus alles), hoe kan je waarnemen dat het eten niet meer goed is? Want ik maak altijd veel en dan warm ik het telkens weer op. Per bord dan, dus wat ik die dag wil eten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
30.8K

Het beste antwoord

Dat ligt een beetje aan de hoeveelheid zuurkool die je gebruikt in je stamppot. Een stamppot met veel zuurkool is flink zuur, waardoor bacteriën en schimmels zich minder snel te goed kunnen doen aan de zetmelen uit de aardappel. In dat geval kun je het maximaal een week bewaren, wanneer je het na het koken en afkoelen meteen afgedekt in de koelkast hebt gezet.
Een stamppot met naar verhouding weinig zuurkool is veel vatbaarder voor invloeden van buitenaf, en kun je het beste na 3 dagen niet meer gebruiken.
Je kunt zuurkoolstamppot ook prima in porties invriezen, dan hoef je niet een week lang elke dag zuurkool te eten, maar wanneer het je uitkomt ;)

Wat betreft de waarnemingen die je kunt doen:
Door de zuurgraad zal de zuurkool in de koelkast eerder aangetast worden door schimmels, dan door bacteriën. Schimmels trekken zich hier minder van aan. Je kunt ze waarnemen, omdat ze zich meestal beginnen te vertonen aan de oppervlakte, waarna ze een netwerk van schimmeldraden door je hele prakje aanleggen, en de guer wordt muffig en vies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een uur of 6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat het meestal maar 2 dagen in de koelkast ligggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefst zo kort mogelijk, maar het zou na 2-3 dagen nog wel te eten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuurkool is wel een dag of drie te bewaren in de koelkast, het wordt er alleen maar lekkerder op. Je kunt het natuurlijk heel goed invriezen per portie, als je zoveel maakt.