Ben mij rot geschrokken om de hoeveelheid suiker die er in Ketchup zit.

23 gram suiker op 100 ml !! Dat zijn 10 klontjes. Nu ben ik opzoek naar suiker en zoetstofvrije ketchup of naar een goed recept om zelf ketchup te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overigens zit er in een standaard suikerklontje 4,4 gram suiker dus dan is 23 gram suiker ongeveer 5 klontjes.

Het beste antwoord

Ketchup is een tomatensaus waar ook suiker doorheen zit. Zonder suiker is het tomatenpuree.

Maar biologische ketchup bevat doorgaans moutsiroop en/of biologische rietsuiker. De hoeveelheid is ook veel minder dan bij gewone ketchup.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb hier een ketchuprecept van Jamie Oliver.
Je zou de suiker voor een groot deel kunnen vervangen door b.v. honing.

Toegevoegd na 1 uur:
Ketchup van jamie oliver
Voor ongeveer 5dl :

1 grote ui, gepeld en grofgehakt
1/2 venkelknol, grofgehakt
1 stengel bleekselderij, grofgehakt
olijfolie
1 stuk verse gember (grootte van een duim), grofgehakt
2 tenen look, in plakjes gesneden
1/2 rode spaanse peper, fijngehakt
1 bosje basilicum, blaadjes apart, steeltjes gehakt
1el korianderzaad
2 kruidnagels
zeezout en zwarte peper
500gr kerstomaatjes, doormidden gesneden
500gr gepelde tomaten uit bllik, gehakt.
2dl rodewijnazijn
70gr suiker (ik zou honing of gembersiroop nemen)

Bereidingswijze:
Doe alle groeten met een flinke scheut olijfolie en de gember, knoflook, spaanse peper, basilicumsteeltjes, korianderzaad, kruidnagel en wat zout en peper in een grote pan met dikke bodem.
Laat het 10 à15 min op laag vuur koken (regelmatig roeren) tot alles zacht is. Doe alle tomaten erbij en 3,5dl koud water. Laat het mengsel aan de kook komen en laat de saus op laag vuur tot ongeveer de helft inkoken.
Doe de basilicumblaadjes erbij, pureer de saus en zeef hem tweemaal door een fijne zeef.
Giet de saus in een schone pan en roer de azijn en suiker erdoor. Zet de saus op het vuur en laat hem iets inkoken tot hij precies de consistentie van ketchup heeft. Breng de saus op dit moment op smaak met peper en zout.
Schep de saus in gesteriliseerde potten. Sluit ze hermetisch af en bewaar de potten op een koele donkere plaats of in de koelkast.
Is zes maanden houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een simpel blikje (geconcentreerde) tomaten puree , ingredienten tomaat en zout, kan je gebruiken. Wel zal daar voor de smaak de gewenste kruiden (peper bv) aan toegevoegd moeten worden. In de gebruikelijke ketchups zitten die al. Het smaakt uiteraard wel ander als je zoetstof en suiker vrij wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Lidl hebben ze tomatenketchup van het merk Linessa. De suikers die erin zitten zijn van de tomaten zelf.
Maar het bevat wel zoetstoffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De "kinderketchup" van Knorr bevat 30% minder suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verstandig dat je op zoek gaat naar een alternatief. In veel sauzen zit erg veel suiker, ook in sommige witte/gele. Als je wel bereid bent om stevia, een plantaardige zoetstof zonder noemenswaardige calorieën wilt gebruiken zou je het volgende recept kunnen proberen. Jezelf wennen aan een minder zoete smaak kan zeker geen kwaad. Ik zou zelf overigens gewoon een blikje tomatenpuree gebruiken in onderstaand recept.

Ongeveer 400 gram kerstomaten geroosterd in de oven (200 graden, half uur). Andere soort tomaat lijkt me ook geschikt.
50 ml wei (uitlekvocht van hangop=uitgelekte yoghurt).
snufje steviapoeder (wit heeft zo goed als geen bijsmaak)
1/2 tl cayenne peper
1 tl zeezout

Dit alles pureren met een blender of staafmixer. Proeven en vervolgens tabasco en mout azijn naar smaak toevoegen. Stevia vond ik iets overheersend, hopelijk dat het tijdens het fermenteren wat wegvalt.

Dit mengsel in een fles twee dagen op een koele plek laten fermenteren door de bacteriën in de wei. Daarna is het in de koelkast zo’n 3 maanden houdbaar. Langer fermenteren levert meer smaak en een dikkere substantie op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu eten de meeste mensen geen 100 gram ketchup. Neem je slechts een kleine hoeveelheid, dan valt het wel mee met de suiker (en calorietjes). Rode sauzen bevatten vaak minder energie dan de sauzen als mayo etc.

Overigens zag ik laatst op internet Heinz ketchup reduced sugar. 5 euro per fles, maar dan heb je ook wat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de natuurwinkel of reformzaak verkopen ze ketchup die erg puur van smaak is. Eerder zuur dan zoet. Bijvoorbeeld het merk Demeter heeft het.

Best lekker! Wel in de koelkast bewaren, na openen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier heb je een recept het komt uit een kookboek voor mensen op dieet ik maak het altijd als ik ga eten

½ kop rozijnen, geweekt in ½ kop water voor 10-15 minuten
3 koppen tomatenpuree/passata
4 teentjes knoflook, grof gehakt
½ kop water
2 tl zoet paprikapoeder
½ tl cayennepeper
1/8 tl kaneel
2 tl zeezout
4 El neutrale olie voor bakken
2 El worchestersaus of tamarindpasta
2 El citroensap
Combineer rozijnen met weekwater, tomaten, knoflook, water, paprika, cayenne, kaneel en zout in een blender. Meng tot alle ingr goed vermengd zijn.
Verwarm de olie op hoge temperatuur in een suaspan. Voeg langzaam tomatenmengsel toe. Verlaag de vlam en laat 40 minuten sudderen.Voeg worchestersaus en citroensap toe. Sudder nog 5 minuten. Breng op smaak en laat de ketchup een uurtje in de koelkast afkoelen.