Gekweekte zeebaars is de helft goedkoper dan wilde zeebaars maar gekweekte vraagt 5 kg viskorrels: absurd of niet?

Men wil de gekweekte promoten omdat de echte zeebaars bijna uitgesorven is. Maar de kostprijs is veel duurder om die vis te kweken. (vraagt vijf kilo vismeel/korrels )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de vraagstelling niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn die viskorrels/vismeel van wilde zeebaars dan? Of is dat gewoon visafval oid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is dat absurd? Moeten die beesten dan maar op een houtje bijten of zo?

Het beste antwoord

Ja dat klopt. Maar wat wil je, de marketing maakt consumenten gek en heel veel consumenten hebben geen benul van kwaliteit. Zij kiezen liever voor gemak en denken dat alles wat mooi uitziet ook goed is. Verkies liever producten die de tijd hebben gehad om tot volle wasdom te komen op de natuurlijke manier. Logisch dat een gekweekte zeebaars qua smaak het altijd zal verliezen van de wilde versie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt heel veel baarzen kweken met weinig mankracht blijkbaar. Wildvangst vraagt uitrusting , personeel en niet te vergeten vergunningen. Plus dat je dan natuurlijk zoveel bijvangst hebt (die het ook niet altijd overleefd) dat de schade per saldo misschien nog wel groter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit bevatte de zee veel meer vis in elke soort dan wij konden vangen of zelfs consumeren, ooit bevatte het land meer vruchten en wild dan wij konden consumeren.
Voor het land hebben wij de landbouw en veeteelt uitgevonden en voor de zee zijn we net begonnen met de zeeteelt.
Ongetwijfeld zijn er aanloopfouten, die hebben we met de landbouw en veeteelt ook gehad en ook nog niet allemaal opgelost, maar ongetwijfeld vinden we voor de visteelt ook een compromis wat enigszins voldoet; desnoods leren we die zeebaars soja o.i.d. eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, het kan zolang het kan, zulke praktijken...
dus het rendement is -100%, dat is toch verspilling van energie...

Ja is absurd...