Welke soorten vlees moet je mét boter bakken en welke zonder boter?

Ik weet dat gehakt zonder boter gebakken moet worden. Ooit eens gelezen dat speklappen ook zonder boter gebakken moeten worden (bij mij werkt dat niet zo goed..) .

Is hier een vuistregel voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
27.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak nooit vlees in boter. Altijd in olijfolie. Ik neem aan dat hoe vetter het vlees, des te minder bakproduct je nodig hebt.

Het beste antwoord

Een eenvoudige manier om vlees of vis zonder vetstoffen te bakken is om het dicht te schroeien in heel hete olie.
Na het dichtschroeien moet je je vuur op een lager pitje zetten. Door aan te braden voorkom je dat het vlees de vetstof absorbeert. Je schroeit de buitenkant dicht en kan het dan kruiden naar smaak. Je kunt dus ook het vlees insmeren met olie en in een hete pan leggen. Wel zorgen dat je een goede pan hebt met dikke bodem zodat hij niet kromtrekt als hij leeg verhit wordt.
Op deze manier kan je ook magerder vlees zonder toegevoegd vet bakken. Heb je vet vlees dan kan je ook de olie achterwege laten. Ik zou het zelf niet zo doen met rundergehaktballen, want de buitenkant wordt dan zo hard voordat ze gaar zijn van binnen. Ballen gaan dan bij mij altijd in wat braadvet, dat na het aanbraden wordt afgeblust met bouillon, dan zijn ze lekker smeuïg van binnen. Ook neem ik voor ballen liever ½ om gehakt want ik vind dat dit meer smaak heeft.
Rul gebakken rundergehakt gaat bij mij in een droge hete pan die ik alleen even ingesmeerd heb met olie. Entrecote ook, want daar zit al een vetrand aan. Speklapjes idem dito. Laat het vlees wel op kamertemperatuur komen alvorens je het bakt. Wrijf de lapjes dan in met kruiden en wrijf de (grill)pan in met olie en laat de pan dan heet worden. Grill de speklapjes rondom in ca. 8 min. gaar en krokant. Ik besprenkel ze na ca. 6 min. vaak met wat ketjap of balsamicoazijn en bestrooi ze na het grillen pas met zout. Heerlijk zijn ze dan.

Gepaneerd vlees kan gewoon niet zonder vetstof gebakken worden.

Magere soorten zijn bijv; biefstuk, rosbief, kalkoen, kip-, varkensfilet, varkenshaas en ongepaneerde schnitzel.
Het is dus niet zo dat varkensvlees altijd vet is en rundvlees altijd mager.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Volgens mij maakt het niet heel veel uit. Het is wat je zelf wil. Als je zo gezond wil eten dan is zonder boter natuurlijk beter. Gehakt en speklappen bevatten al veel vet en als je een goede pan hebt gaat dat zeker wel goed zonder boter. Verder is er denk ik geen vuistregel voor meer een kwestie van smaak en goed materiaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier idd geen vaste regel voor... Wat ik meestal doe is bij vlees waar al veel vet in zit als gehakt en speklappen een klein beetje boter gebruiken, zodat het niet meteen aanbakt als je het vlees net in de pan doet. Bij 'droog' vlees als biefstuk of kip wat meer boter. Biefstuk zelfs in heel veel boter :)

Maar het blijft inderdaad een kwestie van smaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biefstuk is juist lekker met veel boter ja:D
Wat bedoel je zonder boter Cindy? Überhaupt zonder iets, of met olie o.i.d. Vroeger was er alleen maar boter, tegenwoordig heb je meerdere mogelijkheden om vlees in te braden. De vuistregel is, dat datgene, wat jouhet best bevalt, het meest geschikt is. Sommigen zullen Croma boven alles willen, terwijl anderen zweren bij olijfolie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1,en ik vind de aap boos kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel echt zonder wat dan ook.. Gewoon droog in de pan!
Ik zweer trouwens bij bak en braad van c1000 (spat niet) :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Klopt Eef, maar dat doet ie pas een goede week. Er zit hem duidelijk iets dwars.
@Cindy, wij (mijn dame en ik ) doen er altijd wel enige vettigheid bij. Nooit bij stilgestaan, dat het ook zonder kan.
Zal het in de groep gooien!
Als ik gehakt neem voor macaroni of een ander iets om te rullen,dan komt er nooit geen boter aan te pas.
Als je ander vlees moet bakken,dan heb je toch boter of olie nodig.
Maar hoe vetter het vlees ,hoe minder boter.
En toch bakt croma boter nog steeds heel goed.
En voor vloeibaar ga ik voor aldi,vloeibaar bak en braad in de groene flessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+; wij ook ;-)
Er is een heel simpele vuistregel: als het vlees niet van zichzelf (voldoende) vet bevat om in te bakken, zul je vet toe moeten voegen.

Dus halfomgehakt heeft het niet echt nodig, mager rundergehakt eerder wel. Een speklap niet, een biefstuk wel. Een eendenborst niet, een kipfilet wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat de pan goed heet is, dan het vlees erin, dan zal er snel vet uitlopen waarin je kan bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooie entrecôte heeft van zichzelf genoeg vetten wat zonder toevoeging een heerlijk resultaat geeft. Sterker nog, toevoeging van 'vetten' komt het (culinaire) resultaat vaak niet ten goede.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gehakt, zeker half-om-half, kun je prima rullen zonder toevoeging van vet, ook in pannen zonder anti-aanbaklaagje, hoewel die pannen wel goed geprepareerd moeten zijn. Bij speklappen kom je daar ook nog een aardig eind mee maar bij magerder vleessoorten gaat het mis. Daarvoor moet je toch echt een laagje boter (de echte) heet maken en daarna pas het stukje vlees erin bakken verbranden en aanbakken te voorkomen.

De pan eerst heet laten worden, al dan niet met vet, is altijd aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frituren is toch bakken in diep vet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien in de war met grillen? Ik doe in de grilpan nooit vet, als er al vet nodig is, doe ik dat op het voedsel dat ik gril.
als het vlees vetten van zichzelf heef kan dat zonder boter in een goede pan worden klaargemaakt.
persoonlijk kan ik niet zonder een schep jus over m,n aardappelen en groente.
vlees vind ik minder belangrijk, als er maar jus is, en kant en klare smeltjus vind ik niets.
en voor jus moet je nu eenmaal boter gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak spek(lappen) en gehakt toch altijd in een ietwat vetgemaakte pan. Dit is om te voorkomen dat het vlees al meteen aan de pan vastkleeft, nog voordat er wat vet uit heeft kunnen komen. Het hoeft niet per sé met boter, met een vloeibaar bakmiddel of met olijf- of zonnebloemolie gaat het ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vette vleessoorten kan je zonder boter bakken, daar komt de vetstof namelijk uit het product ( mijn advies is wel eerst op laagvuur in de pan ( het vet smelt dan en het product brand dan niet aan) en later op hoog vuur om te bakken