Dat is afhankelijk van de soort kruiden, maar de meeste kruiden voeg je richting het einde van de bereidingstijd toe, zo behouden ze de meeste smaak.

kruidnagels, kaneelstokjes en dergelijke zijn hier uitzonderingen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is behoorlijk afhankelijk van het kruid en het gerecht. In Indiase gerechten begin je met de kruiden, die aangebraden moeten worden voor de groente / vlees erbij komen. In andere gerechten is het beter om de kruiden er later bij te doen, omdat de smaak vooral uit etherise olien komt, welke makkelijk verdampen (denk aan bv koriander)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon het recept volgen, op voorwaarde dat het recept correct is. Sommige kruiden moeten in het begin, andere in het midden en sommige zelfs na afloop (vb peterselie). Er is trouwens nog een verschil of je de verse, gediepvriesde, gedroogde, op olie, ... versie van de kruiden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een onderscheid maken tussen specerijen ( die mee moeten koken/bakken of zelfs eerst even gekneusd en vooraf gebakken kunnen/moeten worden), en kruiden als peterselie, dille, basilicum, selderijblaadjes, bieslook ed : de groene, verse blaadjes : deze doe je pas op het allerlaatste moment over het gerecht, en roer je er eigenlijk pas op je bord doorheen, of je versiert er ieder apart hapje mee.

Gedroogde dille, basilicum, oregano en tijm kan je even mee laten sudderen, omdat die wat vocht op moeten kunnen nemen vóór ze hun smaak afgeven. Ook als je bijv. provençaalse kruiden in een salade-dressing doet, moet je ze een half uurtje laten 'weken' in je vinaigrette.

Specerijen zijn eigenlijk alle 'kruiden' die uit verre landen komen : nootmuskaat, peperkorrels, kaneel, kruidnagels.

Uitzonderingen zijn het laurierblad en kant-en klare mixen als chili-con-carne-mengsels : deze moeten de gehele suddertijd in de gerechten mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad verschilt dat per gerecht, maar in de bovenstaande antwoorden worden kruiden en specerijen met elkaar verward:

Kruiden zijn peterselie, basilicum, koriander, munt enz. Zoals je ziet, zijn dit over het algemeen de tere blaadjes van een kleine plant. Deze dienen vrijwel altijd aan het eind van het kookproces, of zelfs erna, te worden toegevoegd, omdat de smaken van deze kruiden vervliegen bij hoge temperaturen.
Uitzonderingen zijn droge en harsachtige kruiden als tijm, rozemarijn en laurier, die je meestal aan het begin toevoegt.

Dan zijn er nog specerijen: smaakmakers uit de vrucht, zaad, stengel, wortel, of bast van een boom of plant.
Voorbeelden zijn nootmuskaat, peper, gember, kaneel, rode peper enz.
Deze worden vaak aan het begin van het kookproces toegevoegd, bijvoorbeeld aan boter of olie, omdat deze hun smaak beter af kunnen staan aan oliën, wanneer ze daarin verhit worden.

Over het algemeen geldt dus: specerijen vroeg in het bereidingsproces, kruiden laat of erna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met de strekking van de voorgaande antwoorden, zeker met het antwoord van Heinzz, maar ik wil nog iets toevoegen:
Verse basilicum altijd op het allerlaatste moment toevoegen (ook al staat er in het recept iets anders). Dit is persé het lekkerste!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet kruiden altijd laat toevoegen omdat het anders zijn smaak verliest. alleen voor specerijen geldt dat je ze lang in het gerecht moet laten trekken, zodat de smaken los laten.