rijst in onze contreien ?

Ben aan het koken voor kerst en 1 van de desserts is rijstpap. In mijn zoektocht naar een recept kwam ik dit tegen:

stpap genoteerd uit 1605. Rijstpap werd altijd ervaren als een hemels genoegen en is dat tot op heden nog.

Mijn vraag is was rijst toen al zo vlot beschikbaar in de lage lagen, of was het een heel duur iets zoals peper en specerijen ? En hoe aten de mensen hun rijstpap, was er al vanille ?

Toegevoegd na 49 seconden:
er is iets weggevallen... ik kwam dit tegen:

Weetje: In onze contreien werd een recept voor rijstpap genoteerd uit 1605. Rijstpap werd altijd ervaren als een hemels genoegen en is dat tot op heden nog.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (3)

Rijst was begin zeventiende eeuw niet onbekend in Europa omdat het toen al een aantal eeuwen verbouwd werd in Spanje en Italië. In 'de oost' werd het in die periode wel veel gegeten, ook door VOC-personeel. Ik denk dat het niet zo vreselijk duur was, meer omdat de vraag ernaar niet hoog was dan door schaarste.

Toegevoegd na 2 uur:
Hoogstwaarschijnlijk is vanille evenals rijst ook via Zuid-Europa in de Lage Landen verzeild geraakt. Vanille werd door de conquistadores waarschijnlijk al half zestiende eeuw naar Europa gebracht vanuit Zuid-Amerika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kwam in Nederland vanuit Indonesie met schepen. Door de VOC. Nederland kwam toen voor het eerst in aanraking met rijst en specerijen. Dus ook vanille. Het ging met schepen, dus dat duurde een paar maanden voordat het hier was. Het was ook niet weggelegd voor iedereen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ze handelde in rijst, volgens deze bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de Nederlandse wikipedia kon ik weinig informatie vinden. ALleen dat de oudst bekende rijst zo ongeveer uit 12 tot 13.000 jaar voor Christus komt.

Op wikipedia.org ontdekte ik dat rijst door de Moren naar Europa is gebracht via het Iberisch Schiereiland (nu Spanje en Portugal). Daarna is het via Italië (in de 15e eeuw) verder naar het Noorden (de rest van Europa) gebracht.

Dit klopt dan met het recept uit 1605. Ik kon nergens terugvinden of het echt duur was en of het makkelijk te verkrijgen was. In ieder geval werd het vanaf de 15 eeuw ook al in Europa verbouwd en was er voldoende ruilhandel via scheepvaart om het in Nederland te krijgen.