hoe maak je sate,dat je dan lekker in je broodje kan doen?

Toegevoegd na 2 dagen:
en ik eet geen varkensvlees

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Snijd 1 pond kipfilet of hamlapjes of varkenshaas in blokjes.
Roer een marinade van ; 3 teentjes fijngehakte knoflook,
1½ cm. geraspte verse gemberwortel (kan ook met gemberpoeder of gembersiroop)\½ el. ketoembar( korianderpoeder), 2 el. limoensap, 3 el. ketjap manis,½ el. bruine suiker.

Laat de vleesblokjes 2 uur intrekken en rijg ze aan ( met water doorweekte bij grillen/BBQ) stokjes.
Laat ze in 5-10 min. bakken of grillen.

Pindasaus;
Per persoon heb je nodig;

1½ el.pindakaas, 1/4 gesnipperde ui, 1 gesn. t. knoflook,
1 el. ketjap, scheutje melk, sambal naar smaak.

Smelt wat boter in een steelpannetje en bak de ui en de knoflook tot het goudbruin is. Zet het vuur lager en voeg de pindakaas toe, blijf goed roeren tot hij gesmolten is.
Voeg dan de ketjap toe, het wordt nu weer dikker en doe er dan een scheutje melk bij en de sambal. Ook lekker is om er nog wat djahé of gembersiroop en wat santen(kokos). Een stukje hiervan afbreken is lekkerder dan losse kokosrasp.

Deze saus doet het ook erg goed bij hardgekookt ei op brood!
amc