als je koekjes wil bakken, kan je dan ipv margarine of roomboter ook gewone boter (voor op brood) gebruiken?

of zonnebloemolie? Ik heb geen roomboter of margarine namelijk

Toegevoegd na 25 minuten:
weet iemand anders een recept met olie? voor cake, of koekjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
36.1K

Het beste antwoord

Boter voor op brood, bijv. becel, of blue band zou ik niet gebruiken, heb dit zelf 1x gebruikt voor een kwarktaart bodem en dat was alles behalve een succes!

Het hard nml. niet op.

En voor bakken zit er te veel water in, dus houd je denk ik het zelfde.

Ik heb wel eens cake-jes gemaakt met mijn zoontje met zonnebloem olie. Maar met echte koekjes werkt dit geloof ik niet.

Succes in iedergeval! En hopelijk eet smakelijk :)

Toegevoegd na 17 minuten:
http://www.smulweb.nl/1337676/koken/recept/Basis-recept-voor-cake
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Met smeerproducten kan het ZEKER NIET, want deze bevatten teveel water. Of het met zonnebloemolie kan weet ik niet, maar het lijkt me niet echt lekker...
Probeer het en laat het weten... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan wel hoor. Heb het zelf wel eens geprobeerd. Je moet alleen rekening houden met het teveel aan water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, en hoe bereken je dat dan? En moet je er dan iets anders extra bij doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan doe je toch wat extra meel erbij als compensatie voor het teveel aan vocht?
Ik weet niet of dat gaat lukken. Roomboter of margarine geeft het deeg nl. zijn stevigheid zodat je er koekjes van kan vormen. Je kunt het proberen, maar als je zeker wilt weten dat de koekjes gaan lukken zou ik toch maar even naar de winkel gaan om roomboter te halen. Lijkt me ook veel lekkerder.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ingrediënten
270 gr bloem
3 eetlepels suiker
1 zakje bakpoeder
2,5 dl melk
1 ei
4 eetlepels plantaardige olie
30 gr amandelschaafsel (eventueel)
1 eetlepel donkere basterdsuiker of kristalsuiker
eventueel 2 eetlepels halfzoete jam,bv aardbeien of rozenbottel

Hulpmiddelen
Muffinbakplaat of papieren cake vormpjes

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 2oo graden.
bespuit de bakpaat.
meng de bloem suiker en bakpoeder in een kom,dan de melk olie en ei toevoegen,
en doorroeren[roer of klop niet te veel het moet een klonterig beslag blijven].
verdeel het beslag over de vormpjes en doe in elk vormpje een theelepeltje jam [in het midden druk het maar wat erin]
strooi de amandelschaafsel erover en dan een theelepeltje suiker.
bak ze in 20 min gaar in het midden van de oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boter = boter, ook als je het op brood smeert. Maar jij bedoelt waarschijnlijk smeerbare margarine (Becel ofzo). Dat is geen boter. Het is ook niet geschikt voor koekjes, omdat het voor ongeveer de helft uit water bestaat.

Toegevoegd na 24 minuten:
Heb je ook olijfolie? Dan kun je er een lekkere Spaanse cake mee bakken
http://www.parool.nl/parool/nl/36/Recepten/article/detail/39336/2008/11/08/Recept-Spaanse-cake-met-olijfolie.dhtml
bamibal
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan. Margarine is in principe de boter voor op brood. Alleen zit er tegenwoordig nog minder vet en meer water in.

Olie kun je niet gebruiken omdat dit niet hard wordt. Olie gebruik je voor cake/muffins e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Margarine voor op brood wordt ook niet hard en is derhalve dus ook niet geschikt om koekjes mee te bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het zelf gebruikt en het lukte toch echt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zul je ws. de hoeveelheden moeten aanpassen. En dat staat niet in je antwoord.
In Marokko bakken ze veel gebak met olie i.p.v. boter.
Deze zijn heel lekker;

Harchakoekjes;

2 eieren,
snufje zout,
3 el. suiker,
1 groot limonadeglas volle melk,
½ limonadeglas olie,
½ zakje bakpoeder,
1 zakje vanillesuiker,
griesmeel,
honing.

Meng de losgeklopte eieren met het zout, de suiker, vanillesuiker, bakpoeder, olie en de volle melk.
Voeg hier zoveel griesmeel aan toe totdat je een soepel,
stevig deeg hebt. Rol het deeg uit en steek er met een glas rondjes uit. Bak ze in olie goudbruin en dompel ze daarna in de warme honing.

Ook hun cake is heerlijk sappig;

Vanille-griesmeelcake;

1 l. vanillevla, ( volle!)
1 pak griesmeel ( 500 gr),
4 eieren,
iets minder dan 1 longdrinkglas zonnebloemolie,
iets minder dan 1 longdrinkglas suiker,
2 zakjes vanillesuiker,
2 zakjes bakpoeder.

Verwarm de oven voor op 175-190 graden C. ( gas 3-4)
Olie, suiker en eieren mixen.
Vanillesuiker en bakpoeder toevoegen,
Daarna de vanillevla en vervolgens het griesmeel.
Alles goed doormixen.
Rechthoekige, diepe bakvorm (of braadslede) invetten met bakspray en bepoederen met bloem of griesmeel.
Giet het deegmengsel in het blik.
Bak in ong. 1 uur goudbruin en gaar.
Laat afkoelen en besmeer hem dan met ( abrikozen)jam
of honing. Bestrooi met geraspte cocos.
Snijd hem in ruiten of vierkanten.
amc
13 jaar geleden
olie geeft wel een heel specifieke smaak die bij sommige 'baksels' als koekjes of cake of taartdeeg of zo goed uitkomen, maar voor de klassieke gebakken en koekjes meestal alleen maar een rare geur en nasmaak geven (ik heb het zelf ook al geprobeerd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roomboter ís gewone boter. De enige echte boter wel te verstaan.

Wat jij bedoelt zijn kuipjes met geharde plantaardige olie en heel veel water, die kun je absoluut niet gebruiken. Je koekjes komen er dan als een soort sludge uit.

Olie wil nog wel eens werken, dat is een kwestie van proberen. En zonnebloemolie is dan een goede keus, vanwege de neutrale smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest gebruikte vetten bestaan uit olie (zonnebloem, olijf, arachide, rijst etc.) boter en margarineproducten. Sommige soorten olie zijn van nature bij kamertemperatuur vrij hard, zoals kokos- en palmolie.

In gebak wordt doorgaans hard vet gebruikt, dus boter, kokos- en palmolie, margarine en ook reuzel is een uitstekende vetsoort voor diverse soorten gebak maar enigszins in onbruik geraakt. Die vetten geven wat stevigheid aan koekjes die met vloeibare olie een stuk moeilijker te bereiken is.

Zelf mijd ik kunstmatig geharde vetten zoals margarines maar ook (extra geharde) kokos- en olijfolie, niet alleen uit smaak- maar ook uit gezondheidsoverwegingen. Meestal is boter (uiteraard de echte) prima geschikt, zowel voor de smaak als de structuur van het gebak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook eens yoghurt of kwark proberen.
Dat is tevens een gezond alternatief.