Kan je ijsbergsla ook koken?

Ik kan het natuurlijk in een pan gooien en warmen. Ik bedoel met de vraag of het lekker zou smaken. Of wordt het alleen maar snot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
14K

Het beste antwoord

Ik heb het ook wel eens gestoofd, we vonden het best lekker! Ik deed het als volgt;

Eerst fruitte ik een gesnipperde ui, deed er grofgesneden ijsbergsla bij en liet het toen stoven met wat water. Toen doorgeroerd en er 1 pakje boursin fines herbes en 1 bouillonblokje kip bij geroerd. Toen de boursin gesmolten was nog wat peper en zout erbij en het was heerlijk romige groente!

Ook maak ik er wel eens stamppot van. Aardappels stampen met een flinke klont boter, beetje witte peper en nootmuskaat. Beetje warme melk zodat hij niet zo stijf is.
Daarna roer ik er fijngesneden rauwe ijsbergsla door en uitgebakken spekjes met gesnipperde ui saman gebakken.
Roer dit erdoor samen met het spekvet. Lekker met een gehaktbal.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

is beslist niet lekker.
probeer het voor de grap, maar de textuur kook je stuk
en het koken komt de smaak niet ten goede.

Toegevoegd na 1 minuut:
wat ik weleens doe met een restantje ijsbergsla:
dat gooi ik daags erna in de reeds gekookte soep.
dat smaakt best, geeft de soep een 'knappertje', mmmm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee van die soep. Dank je. +
Het lekker knapperige van ijsbergsla ben je dan helemaal kwijt.
Maar waarom warm maken? Zelfs met dit weer is een lekkere koude maaltijdsalade heerlijk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanavond een heerlijke salade achter de kiesjes, met feta. Ik stelde deze vraag omdat ik gisteren met 4 kroppen ijsbergsla thuis kwam. En als sla eet het niet weg; met 1 krop doe ik 3 dagen voor 2 personen. Maar als het ook te koken is slinkt het flink en werk ik me er doorheen.
echt koken lijkt me geen strak plan.
wat je wel kan doen is er stamppot van maken: je snippert de sla, en stampt die samen met een gebakken uitje en wat kerriepoeder door de aardappels.
is prima te eten!
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat is inderdaad wel lekker, zoiets heb ik ook eens gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe ik ook vaak, goeie vervanger voor andijvie+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt erg lekker Rieneke. Ga ik beslist zo maken.
Volgens mij heb ik dan een aparte smaak, omdat ik gekookte ijsbergsla verrukkelijk vind. Mijn moeder maakte vroeger ijsbergsla rolletjes met als vulling gehakt. Dat smaakte geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel, maar als je rolletjes maakt proef je de vulling (ik maak ze trouwens met kool).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hindert toch niks Jettemme; gehakt is lekker. Moet je die rolletjes dan nog warm maken of doe je rul gebraden gehakt in ongekookte bladeren en serveer je ze zo Emin? Het klinkt in ieder geval lekker en ga ik ook eens doen als je even vermeldt hoe het moet.
Als je de sla kookt is niet lekker .
Maar je kunt de sla wel wokken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan best lekker zijn met een krachtige 'tegenhanger'. Bijvoorbeeld met Jalapeno-pepertjes doe ik het wel eens, lekker met rijst (voor een echt budget-maaltje) en een scheut zoute sojasaus en een lepeltje sambal :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het laatste moment meewokken! vooral het hart van de krop is daar geschikt voor.