Je kunt bloemkool koken en met een lekkere kaas-, kerrie-,
room-, tomatensaus overgieten of een gewone roux saus met een scheutje room.
Je kunt ook goed broccoli en/of romanesco erdoor mengen.

Je kunt ook roosjes( niet te klein) 8 min. in bouillon koken met wat nootmuskaat erover gestrooid. Uitlekken.
Oven voorverwarmen op 200 graden C. Ovenschaal invetten en de bloemkool erin. Bestrooi ze rijkelijk met tuinkruiden naar keuze.
Klop 3 eieren met melk,peper en zout en roer er parmezaanse kaas door Giet dit mengsel over de bloemkool en bak in het midden v.d. oven.
Gratineer tot de eieren gestold zijn. Heerlijk!

Je kunt ook in bouillon bloemkool/broccoliroosjes 8 min. koken. Bewaar de bouillon en de stronken voor een soep.
Bak blokjes ham ca. 5 min en doe ze door de goenten.
Doe er 1 losgeklopt ei, versgem.peper en zout door.
Verwarm de oven voor op 220 graden C.
Leg 2 vellen aluminiumfolie op het aanrecht en bestuif met bloem. Leg hierop 2 langwerpige deeglappen van elk 3 bladerdeegplakjes, die elkaar ¼ cm. overlappen. Bestrijk de randen met water en druk ze goed aan zodat ze plakken. Strijk nu over de lengte van een v.d. deeglappen het groentemengsel. Bestrijk de vrijgehouden deegrand met water en leg de andere deeglap erover. duw de randen stevig aan.
Klop een eierdooier los met wat water, bestrijk hiermee de bovenkant en prik hier en daar gaatjes in het deeg.
Schuif het deeg met behulp v.d. folie voorzichtig op de bakplaat. Schuif hem 1 richel onder het midden in de oven en bak het geheel in 25 min. goudbruin.

Ook is het lekker om beetgare bloemkoolroosjes door de kaasfondue te halen!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

je kan er soep van maken...
je kan bloemkool koken en er een kaas sausje over doen ...
maar bloemkool is ook heel lekker met tuinbonen en aardappelen samen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk gewoon koken,
- je kunt bloemkoolsoep maken
- je kunt het gratineren
- frituren in een deegjasje
- rauwe roosjes met een dipsausje
Zomaar wat ideetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet het vaak in de kipcurry.

Ingrediënten

* 300 g basmatirijst
* 2 eetlepels olijfolie
* 2 eetlepels milde currypasta
* 500 g kipfilet, in stukjes
* 2 uien, fijngesneden
* 2 x 260 gr bloemkoolroosjes (1 1/2 zak)
* 1 blik kokosmelk (400 ml)
* 1/2 zakje verse koriander (a 15 g), fijngesneden

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verhit de olie in een braadpan en bak de currypasta hierin 1 minuut op laag vuur. Bak de stukjes kipfilet al omscheppend 5 minuten mee. Schep de ui en de bloemkoolroosjes erdoor en bak nog 2 minuten. Schenk de kokosmelk bij de kip en de groenten en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en laat het geheel in 15-20 minuten met de deksel schuin op de pan zachtjes gaarstoven. Breng de kipcurry op smaak met zout en (versgemalen) peper. Verdeel de rijst over vier kommen, verdeel de kipcurry erover en bestrooi het geheel met koriander. Serveer direct.

Recept van AH.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet zo lang geleden (volgens mij in oktober 2010)een Libelle verschenen met allemaal bloemkoolrecepten, misschien ken je iemand die je daar aan kan helpen.
Op www.libelle.nl kun je bij "recepten"ook op bloemkool zoeken en dan krijg je aardig wat recepten.
Zelf vind ik een hartige bloemkooltaart erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is van maggi een pakketje dat heet bloemkool roosjes uit de oven. dat is echt heel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloemkool stroganoff schotel voor 2 personen:

500 gram gekookte bloemkool
500 gram gekookte aardappelen
200 gram gehakt
1 uitje
zakje stoganoff saus van Knorr
geraspte kaas

Maakeen puree van de bloemkool en aardappelen en breng op smaak met peper en zout.
Bak het gehakt rul met het uitje en doe dit bij het aangemaakte het zakje stroganoffsaus.
Neem een ovenschaal en doe daar een laagje puree in dan een laagje vleessaus weer puree en saus en eindig met puree en daaroverheen de kaas. dan 20 minuten in een oven op 200 graden en smullen maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- bloemkool met kaassaus
- bloemkool met kerriesaus
- bloemkool en broccoli samen met licht hollandaisesaus en licht aangebakken geschaafde amandelen
- bloemkool even blancheren en dan wokken met tomaat en dan Provençaalse kruiden meewokken. Je kan er ook nog sperzieboontjes bij doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm...bloemkoolsoep!!

Hier het recept uit mijn kookmap:

Bloemkoolsoep voor ongeveer 4 personen

nodig:

1 redelijk grote bloemkool
4 kippenbouillon blokjes
1 el boter
2 el bloem
1 geklopte eidooier
1/4 kopje (dikke) room
2 kopjes koud water
4 kopjes kokend water
zout
(witte) peper

bereidingswijze:

Maak de bloemkool goed schoon en snij hem in roosjes.
Breng de bloemkool in een grote pan met water en zout aan de kook en laat 10 minuten doorkoken.
Laat de roosjes uitlekken en pureer ze met een staafmixer.
Smelt de boter en voeg al roerend de bloem toe.
Los de 4 kippenbouillonblokjes op in 4 koppen kokend water en voeg dit roerend, met kleine scheutjes tegelijk, bij het botermengsel. Laat het al roerend koken tot het enigszins dik begint te worden.
Voeg al roerend de gepureerde bloemkool toe. Voeg naar smaak peper en zout toe.
Meng in een kleine schaal de eidooier met de dikke room en 2 eetlepels van de hete soep en voeg dit mengsel al roerend bij de soep. Laat nog even zachtjes pruttelen en geniet daarna van dit heerlijke soepje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe bloemkool is ook erg lekker, bijvoorbeeld als snackie met dipsausjes. Of rauw geraspt met een dressing als rauwkost.

Ook (gekookte) bloemkool/aardappelpuree is lekker, met kruiden naar smaak, ik maak het lekker spicy met wat stukjes jalapenopeper erdoorheen.

Van dezelfde puree kan je ook nog koekjes/pannenkoekjes bakken, eventueel met iets ei en wat kaas erdoor, en een flinke dot mosterd.

Hmmm dat laatste ga ik morgen denk ik maken!