zit er varkensvet in supermarktbrood om het langer vers en zacht te laten zijn?

en waarom staan de ingredienten eigenlijk niet op het zakje, dat is toch verplicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.8K

Het beste antwoord

Het is heel goed mogelijk dat er dierlijke vetten in brood zitten. Vetten bestaan uit glycerol en 3 meestal melkzuren
Dit kunnen zowel dierlijke als plantaardige zijn. Ze kunnn gesplitst worden en de losse vetzuren worden gezuiverd en hieruit kunnen allerlei synthetische vetten en vetachtige stoffen gemaakt worden. Die werken dan weer als emulgatoren die het mogelijk maken om vetten met water te mengen.
In het lichaam worden deze vetten gewoon weer afgbroken en verwerkt als gewoon vet.
Probleem is de oorsprong v.d. vetzuren. Die is niet te achterhalen in het eindproduct. Zowel dierlijk als plantaardig vet zijn chemisch 100 % identiek. De producent
maakt de vetzuren meestal v.h. goedkoopste vet en dit is plantaardig vet, het gebruik van dierlijk vet is echter niet uitgesloten, dit kan zowel varkens-als rundervet zijn.
Als consument is het onmogelijk om dit vast te stellen en de producent weet het ook niet, zelfs chemisch is het niet aan te tonen. Alleen de grondstofleverancier kan het vertellen en deze is door de consument niet te achterhalen.
De stelregel voor veganisten is dan ook om zelf het brood te bakken en geen additieven te gebruiken. Vegetariers gaan ervan uit dat alles plantaardig is en dat is meestal ook zo. Je zal hooguit 1 gram p.dag binnenkrijgen van dit soort stoffen. Voor moslims en joden is het complexer.
want al is een klein deel dierlijk, dan is niet te achterhalen of dit een onrein dier is.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; moet 'meestal 3 vetzuren' zijn.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als er een dierlijk product in zit, staat dit ook op de verpakking. Dus als het er niet op staat, zit het er ook niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter verbetering van de kwaliteit van brood wordt gebruik gemaakt van broodverbetermiddelen.
Broodverbetermiddel kan bestaan uit melkbestanddelen, tarwegluten, sojameel, moutmeel, suikers, oliën en vetten, emulgatoren, meelverbetermiddelen en enzymen.

Vrijwel alle in Nederland gebakken broden bevatten broodverbetermiddel. Broodverbetermiddelen hebben een belangrijke functie in het broodbereidingsproces en verbeteren de eigenschappen van het eindproduct brood: bijv. malshouding (o.a. door vetten), volume, korstkleur en kruimstructuur.

In Nederland zijn de oliën en vetten in broodverbetermiddelen vrijwel altijd plantaardig, maar er wordt bijvoorbeeld ook weipoeder gebruikt en weipoeder bevat een kleine hoeveelheid melkvet. Daarnaast kunnen de gebruikte emulgatoren gemaakt zijn op basis van dierlijk vet (ca. 0.03%) . Dat is dan meestal rundvet. Wij hebben nergens in onze dossiers kunnen terugvinden dat er ook varkensvet gebruikt wordt.

Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet).

U kunt dus het beste bij uw bakker navragen of hij broodverbetermiddel gebruikt en voor welke broden en of hij wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische levenswijze.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[naam verwijderd]
Voorlichtingsbureau Brood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Voor je antwoord.
Van deze vegetariër nog even een aanvulling: Deze vetten staan vermeld als E-nummers.
Het gaat hier dan om E-470 t/m E-479, met uitzondering van E-476, welke in alle gevallen 100% plantaardig is. De andere E-nummers kunnen zowel dierlijk als plantaardig zijn, en wat [naam verwijderd] van het Voorlichtingsbureau Brood ook beweert, die dierlijke vetten kunnen ook van varkens afkomstig zijn.
Ik zou het gebruik van reuzel (varkensvet) in brood een aanbeveling vinden voor de kwaliteit want het is een hoogwaardig culinair vet, dat vroeger heel veel in gebak werd gebruikt. Tegenwoordig kun je als vegetariër rustig brood eten want plantaardig vet is vele malen goedkoper. Omdat dat plantaardige vet kunstmatig gehard is bak ik mijn brood liever zelf. Ik heb het namelijk niet zo op transvet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boterham besmeerd met reuzel,beetje! zout er op, was in mijn jeugd een traktatie!
flyingcrow
13 jaar geleden
ja lekker!