waar komt de kroket vandaan?

waar en hoe is die ontstaan en hoe is deze krokante rol aan zijn naam gekomen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.1K

Het beste antwoord

Een stukje geschiedenis...
In het jaar 1705 wordt voor het eerst een recept geschreven voor het maken van een kroket. Het recept staat in een Frans kookboek, dat geschreven is door de kok van Lodewijk de veertiende (Frankrijk). De eerste kroket (croquette) zag er in die tijd iets anders uit dan de kroket die we tegenwoordig kennen; de kroket had namelijk de afmetingen van een ei. Maar de vleesvulling werd, net als tegenwoordig, door de paneermeel gehaald om vervolgens in reuzel gefrituurd te worden. Na de eerste kroket ontstonden veel variaties op de kroket, zoals bijvoorbeeld de aardappelkroket.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vleeskroket komt waarschijnlijk oorspronkelijk uit Frankrijk. In een druk uit 1705 van Le cuisinier royal et bourgeois, (eerste druk 1691) dat werd geschreven door François Massialot, de kok van Lodewijk XIV, staat al een recept voor kroketten ('croquets'). Culinair deskundige Johannes van Dam beschouwt dit als het oudste recept. Deze eerste croquet had de afmeting van een ei. De vulling werd zonder bechamelsaus bereid, maar wel gepaneerd, en vervolgens in reuzel gefrituurd. Dezelfde vulling werd overigens ook wel in deeg verpakt en gefrituurd, net als rissoles. In die vorm bestaat het gerecht al sinds de Romeinse tijd.

De oudste Nederlandse recepten van kroketten dateren van 1830 (privécollectie Johannes van Dam).[1] Het oudst bekende Nederlandse recept dat in gedrukte vorm verscheen, is van de kok van koning Willem I in een appendix bij de heruitgave van 1851 van het kookboek "Moderne Kookkunst" van Maria Haezebroeck.

In de negentiende eeuw werden kroketten gepaneerd met vers broodkruim en in de koekenpan in boter of reuzel gebakken (Henriette Davidis, Keukenboek, 2de druk 1868). Deze kroketten dienden, anders dan de oorspronkelijke 'koninklijke voorgangers' vooral als restverwerking van gaar vlees. Kroketten werden in het begin van de twintigste eeuw geserveerd als tussengerecht in een uitgebreid menu, na de soep en vóór het hoofdgerecht. De ontwikkeling van chic tussengerecht naar snack gebeurde na de Tweede Wereldoorlog. In de loop der tijd zijn er allerlei varianten ontstaan, behalve de reeds genoemde soorten zijn er tegenwoordig bijvoorbeeld ook satékroketten, garnalenkroketten en aspergekroketten. Tot ongeveer 1996 was de kroket de meest verkochte snack via snackbars en cafetaria's, maar inmiddels is de frikandel de kroket ruimschoots gepasseerd als meest gegeten snack in Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kroket is geen Nederlands product van oorsprong, de kroket vindt zijn oorsprong in Frankrijk. Het woord croquer betekent knabbelen en de kroket is daarvan afgeleid. In 1651 publiceerde Le cuisinier François Pierre de La Varenne het recept van kroketten. Deze chefkok was in dienst van Lodewijk de XIV, die zich omringde met schoonheid en zijn gasten graag trakteerde op culinaire hoogstandjes. Daar hij onbeperkt budget gaf aan zijn kok werden veel door deze kok bedachte recepten de uiteindelijke basis van de Franse keuken.