Echt heerlijk zijn wijnstoofpeertjes met creme de cassis;

Dus als je toevallig die heerlijke likeur in huis hebt.....

Schil 2 kg. kleine peertjes en laat het steeltje eraan zitten.
Breng in een grote pan ½ l. droge witte wijn aan de kook met hierin 100 gr. suiker, 3 kruidnagels, ½ theel. koekkruiden, wat citroensap en geraspte citroenschil, 1 kaneelstokje en 1 dl. creme de cassis likeur.
Laat de suiker al roerend oplossen in het vocht.
Doe de stoofpeertjes hierbij en doe het deksel op de pan.
Laat ze in een paar uur op zacht vuur gaar stoven. Keer ze na 1½ uur om en voeg evtl. nog wat water of wijn toe.
Neem ze uit de pan al ze zacht zijn en zet ze in een schaal.

Zeef het kookvocht in een andere pan en breng weer aan de kook. Roer 2 eetl. aardappelzetmeel met 2 eetl. koud water glad en doe dit bij het licht kokende vocht. Blijf roeren tot de saus bindt. Giet dit over de peertjes en garneer met wat blaadjes munt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij zijn dit geen stoofpeertjes, maar CULIpeertjes! Dikke plus!

Andere antwoorden (4)

Ingrediënten
1 kg stoofperen
50 gram suiker (eventuele gele basterdsuiker)
water tot de peertjes net onder staan
2 kleine stukjes pijpkaneel
2 stukjes citroenschil (scheutje geconcentreerde citroen mag ook)
1 dl rode wijn of bessensap

Of gebruik:
1 kg stoofperen
100 gram suiker
2 dl water (voor snelkookpan)
1 kaneelstokje en 2 kruidnageltjes
1 dl rode bessensap of een restje rode wijn

Bereidingswijze
Schil de peertjes, snijd ze in tweeen en verwijder de klokhuizen. Leg de
peertjes in een stoofpan (snelkookpan) met de overige ingredienten. Breng ze
aan de kook en draai het vuur dan zo laag mogelijk. Laat ze 2? tot 4 uur
stoven (in de snelkookpan ongeveer 50 minuten) tot ze gaar zijn. Het
kookvocht is dan wat dik en stroperig. Zoniet, schep de peertjes er dan uit
en kook het stoofvocht in tot het stroperig is. Verwijder de kaneel,
citroenschil en kruidnagels. Eventueel kun je het sap nog wat extra binden
met aangemaakte maizena (met wat water aanmaken). Lekker bij gehakt en warm
varkensvlees.

Serveertips
N.B.: Het is ook mooi de peertjes heel te serveren. Laat het steeltje er dan
aan en steek het klokhuis eruit.
Gestoofde peertjes zijn ook lekker als toetje (nagerecht) met stijfgeklopte
slagroom, waardoor wat kaneel is geklopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar, 'Stoofpeertjes Anders' zijn óók niet te versmaden....!

Stoofperen met witte wijn en sinaasappelsap (of schijfjes sinaasappel), aangevuld met water. Voeg daar wat laurierblaadjes, kruidnagel en een kaneelstokje aan toe en natuurlijk 3 ons fijne suiker. Bereidt net als de traditionele stoofpeer. Ze krijgen een prachtig zalmroze kleur en een heerlijke smaak.

Maar, natuurlijk blijft het recept met rode wijn, kaneel en kruidnagel ook geweldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een iets gemakkelijker en smakelijk recept:
Schil de peren en haal de klokhuizen er uit. Zet ze in een pan, net onderwater op een kookplaat. Breng het geheel aan de kook en laat ze ca. 2 uur sudderen.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe ze altijd schillen in zijn geheel met het stokje er nog aan in een klein laagje water en dan bessenlikeur erbij (voor de lekkere smaak en de rode kleur) zorg ervoor dat ze net onder staan. wil je zonder alcohol dan kun je ook perensuiker erbij doen. (rood) kaneelstokjes erbij doen en dit opzetten. Als het kookt een zakje vanillesuiker erbij. En dan ongeveer 2 uur opzetten.