Wat is lekkere koffie?

Dus kan gaan over de zetmethode (filter, duwpot, perculator, espresso, senseo, nespresso) of de soort koffie (robusta, arabica, liberica of land van herkomst / plantage).
Uiteraard ben ik als koffieliefhebber (thuis-barista) geïnteresseerd in het waarom van je antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.3K
bamibal
13 jaar geleden
Bovendien is Goeievraag daar niet voor.
Kimath
13 jaar geleden
Ik lust geen koffie, dus ik vind geen van de soorten lekker :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschillende testpanels / jury's zijn in staat om lekkere koffie aan te wijzen of een prijs toe te kennen (bv cup of excellence). Blijkbaar is er dus wel sprake van objectieve beoordeling / overeenkomsten in smaakbeleving

Antwoorden (11)

Elke koffie is lekker, zolang ze maar goed sterk gezet is.
Je kunt nog zo'n mooi apparaat of de allerbeste koffie in huis hebben, als de koffie niet goed gezet is dan is het gewoon niet lekker.
De senseo is een uitzondering, daar telt alleen het merk misschien want je kunt hem niet verprutsen.
Voor oploskoffie telt dat weer niet want die kun je weer te waterig maken.
Voor mij telt niet het merk ook niet de zetmethode maar de sterkte van de koffie en dat maakt het verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van Nespresso. Ik drink niet veel koffie, maar wat ik drink moet wel goed zijn. Daarvoor is Nespresso ideaal. Het systeem kent veel smaakvariaties, dus je kan naar believen varieren met de smaken. Het bederft niet of nauwelijks door de verpakking. Het is een koffie die echt onder druk wordt bereid, dus een echte cremelaag.

Dus voor de koffieliefhebber die te weinig drinkt om een verse bonenapparaat te rechtvaardigen of die graag af en toe wil varieren is het ideaal. Het nadeel van het systeem is de prijs van cupjes. Maar ach, de smaak maakt een hoop goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn oma zette overheerlijke koffie.
ze gebruikte zelfgemalen koffie, en zette op de ouderwetse wijze, door het opgieten van kokend water, een potje supersterke, pikzwarte koffie.
als ze in de loop van de dag trek had in een bakkie, dan schonk ze een bodempje in, en vulde dat aan met heet water.
13 jaar geleden
Doe mij maar Nespresso. De mogelijkheid om per kopje te variëren en op je eventuele gasten aan te passen (sterk, niet sterk, caffeinevrij) is ideaal.

Daarnaast is nespresso echte espresso onder hoge druk gezet. Ook is ieder cupje vers omdat de koffie er luchtdicht verpakt is. Dat is met pakken en pads wel anders.

Als laatste het gemak (dat maakt de koffie niet lekkerder, maar noem het toch) van een vrijwel onderhoudsvrije machine en de topservice van Nestle/Nespresso.

Enige nadeel is dat het vrij duur is. Milieuonvriendelijk is het sinds korte tijd ook niet meer, want je kunt de gebruikte cups nu terugsturen voor recycling.
13 jaar geleden
Smaak is een subjectieve beleving, dus ik ben bang dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is. Wat jij lekker vindt hoef ik immers niet lekker te vinden. Maar als je het wilt weten: een goeie espresso (bv Illy) vind ik niet te versmaden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschillende testpanels / jury’s zijn in staat om lekkere koffie aan te wijzen of een prijs toe te kennen (bv cup of excellence). Blijkbaar is er dus wel sprake van objectieve beoordeling / overeenkomsten in smaakbeleving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft toch een kwestie van smaak/mensenwerk? Dan hoef jij het toch nog niet lekker te vinden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is ook zo. Maar als bv 80 van de 100 mensen zeggen dat ze 1 type koffie het lekkerst vinden, dan zegt dat mijn inziens wel wat. Blijkbaar is het dan een goede / lekkere koffie.
Idem voor wijnen etc.
Ik drink de koffie uitsluitend uit de pruttelkan (percolator); er gaat nl. niet boven een ouderwets gezellig bakkie. (onlangs heb ik een nieuwe variant gekocht, omdat ik de oude als aandenken wil bewaren) Wat je doet is de koffiebonen lekker ouderwets met de handmolen malen; het voordeel hiervan is, dat je naar eigen smaak kunt mengen met bonen. Als de koffie gemalen is doe je deze in je percolatorfilter, een beetje kaneel voor de smaak toevoegen, indien gewenst. De kan vullen met gekookt water, filter erin plaatsen en minimaal 15 min. laten pruttelen op laag gas. Klaar is de koffie! En nog zo'n voordeel, je hele huis ruikt naar versgezette koffie heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik persoonlijk vind de koffiepads (dark roasted) van de Aldi het lekkerst. En als ik buiten de deur koffie drink, vind ik de Cappuccino van Starbucks het lekkerst.
Oploskoffie vind ik het smerigst, maar iedereen heeft zo zijn eigen smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kopi Loewak schijnt het allerlekkerst te zijn (nooit gedronken ;p) http://nl.wikipedia.org/wiki/Kopi_Loewak

Ik drink weinig koffie dus ik hou me gezellig bij Nescafé Mocca ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, is inderdaad bijzondere koffie met typerend aroma.
Aantal jaren geleden kopi luwak aangeschaft en paar kopjes van kunnen drinken.! Maar je moet wel goed getraind zijn in het differentiëren van smaken om erover te kunnen oordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vaker zo met 'speciale' eet- en drinkwaren, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep, lijkt mij wel..
Koffie moet puur smaken en een sterke maar niet bittere smaak hebben. Vooral na het drinken moet je niet zo een droge nasmaak hebben. Wij hebben heel lang gezocht naar wat we het lekkerste vinden. We zijn uiteindelijk gekomen op de kalossi sulawesi espresso bonen van Simon levelt die we zelf malen en dan zetten we de koffie in een cafetièrre. Bonen grof malen en dan 4 minuten laten trekken. Beetje kaneel erbij en genieten.

Maar met koffie blijft het gewoon zo dat ieders smaak anders is. Het is gewoon zoeken naar wat je het lekkerst vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
senseo, mocca smaak..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Starbucks Koffie