Ik drink graag van die alcohol-pops, van 25 cl, met 7% ALCOHOL . Ik drink er 10 op (van 12u00 tot 16u00). Wanneer dan terug veilig met auto rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glaasje op, laat je rijden!

Het beste antwoord

Zou je na 1/3 fles wijn nog achter het stuur kruipen?
Volgens mij zit je dan tegen de (wettelijke) grens, zoniet erover.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, als jij na je 10 flesjes, een ongeluk zou veroorzaken, en je rijdt iemand blijvendd invalide of dood, dan neem je dat je hele verder leven met je mee.

Dus ga eerst maar eens uitgebreid ergens eten en rij tegen 21:00-22:00 pas weer met je auto.

Is het werkelijk zo moeilijk om te zorgen dat je echt nuchter bent als je dat moordvoertuig gaat besturen?

Mijn norm ligt bij 0 glazen als ik nog moet rijden. En dat is soms wel vervelend, maar ik had ook de auto kunnen laten staan en met OV kunnen reizen. Je hebt de keuze, draag dan ook de consequenties van die keuze. Auto rijden doe je nuchter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord, +1. Zelf hanteer ik een maximum van 1 glas om nog auto te rijden. In noodgevallen 2. In mijn onbezonnen studentenjaren ben ik ooit na drie glazen bier gaan rijden. Ging goed - vond ik zelf (!), maar ik merkte dat mijn reactievermogen zo belabberd was alsof ik een week nauwelijks had geslapen. Zelfde voor mijn vermogen nog snelheid en positie van andere verkeersdeelnemers in te schatten. Dus 3 glazen: nooit meer. 2 glazen: alleen in een echt noodgeval. 1 glas: dan rijd ik nog, mits de omgeving redelijk bekend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar, Rotaluclac. Ik heb die ervaring zelf eens gehad na één glas wijn. Ik kan over het algemeen goed tegen alcohol, in de zin dat ik niet snel dronken ben (je weet wel: lallen, waggelen, topless op de bar dansen). Maar niet alle effecten van alcohol treden bij iedereen op bij dezelfde hoeveelheid alcohol. Als ik een glas drink, ben ik nog nuchter in vrijwel alle opzichten. Niemand zal aan me merken dat ik een glas alcohol op heb. En na het tweede en derde glas is dat meestal ook nog zo. Maar als ik met dat éne glas op achter het stuur kruip, merk ik ineens dat mijn reactievermogen toch wel merkbaar minder is. Dat zou ongetwijfeld 99 van de 100 keer goed gaan, maar die 100ste keer maak ik een inschattingsfout wanneer een medeweggebruiker iets onverwachts doet, en liggen we met zijn allen in de kreukels. Ik drink dan ook helemaal niet als ik nog moet rijden, en rij ook niet als ik gedronken heb. Prana: Goed antwoord, +1

Andere antwoorden (8)

Daar zou ik maar een goeie nacht over slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De norm is: voor één glas alcohol - ongeacht de hoeveelheid alcohol en grootte van het glaasje (een borrelglaasje whiskey of een glas bier is hetzelfde en gelden ieder als één glas) - heeft het lichaam zo'n anderhalf uur nodig om het af te breken. Als ik een beetje verstandig reken: 250 cl is dan qua inhoud vergelijkbaar met een glas bier. Maar omdat het alcoholpercentage te vergelijken is met twee biertjes, heeft je lichaam sowieso drie uur nodig om de alcohol af te breken. Je zou dus rond 19 of 20 uur veilig (qua wet) kunnen terugrijden.
Ik vraag me alleen af waarom je in vredesnaam al om 12 uur aan de alcohol zou willen zitten ... zelf moet ik er niet aan denken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zo inschat is dat je de komende 11 uur vooral niet achter het stuur moet kruipen...

Dit is hetzelfde als met 10 glazen bier, of 10 glazen whiskey, of 10 glazen wijn. Het alcohol percentage van 7% heb je 10 keer volledig binnen gekregen. En ik schat dat je bij de eerste de beste blaasvuik uit komt tussen de 1,7 en 2,1 promile...

En wanneer je beginnend bestuurder bent dan moet je vooral niet je rijbewijs op het spel zetten. Want dan krijg je zonder aarzeling een art. 5 om je oren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n 15-20 uur zul je nodig hebben .. dat komt neer op 8:00 de volgende morgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veilig en alcohol, die zijn niet compatibel hoor, of omgekeerd evenredig...

Als veiligheid voorop staat, 0% alcohol en dan ga je niet rekenen...

Als zoveel mogelijk op de grens gaan zitten je doel is, spreek dan niet over veiligheid...

Dan is de veiligheid die je bedoelt niet de veiligheid in het verkeer, maar de veiligheid dat je vrijuit gaat als je gepakt wordt... En dat is verwerpelijk...

Dus als je de veiligheid in het verkeer aanhoudt, ben je ook veilig als je moet blazen...
Dat lijkt mij veel verstandiger en het mogelijke slachtoffer van je roekeloosheid zal je danken hiervoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is per persoon verschillend. Een klein tenger vrouwtje zal eerder aangeschoten zijn dan een grote dikke man. Voordat je achter het stuur gaat zitten, kan je het beste eerst een alcohol percentage meter gebruiken, die verkrijgbaar is in de drogisterij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker die dag niet meer rijden, maar je kan blaastesters kopen voor eigen gebruik. Die zullen niet 100% nauwkeurig zijn, maar die kunnen je wel een indicatie geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lever breekt ruim 95% van alle alcohol in je lichaam af. Een kleine 5% verlaat via de urine, adem en zweet je lichaam.

De lever doet 1 á 1,5 uur over de afbraak van 1 standaardglas alcohol. Als je 8 glazen drinkt, is de lever dus 8 tot 12 uur bezig om de alcohol af te breken. Dit betekent dat je na een avondje stevig drinken 's ochtends nog steeds alcohol in je bloed kunt hebben.