bier slaat snel dood wat doe ik eraan

ik ben barman en sinds kort slaat het bier snel dood het schuim heeft ook vele grotere bubbels dan normaal de glazen zijn goed schoon heb ze vandaag allemaal met soda extra goed ontvet (warm water )
en ik schuim ook goed af met een natte spatel in de juiste hoek en ik schuim ook levend af
waar kan dit aan liggen en wat doe ik hieraan

Toegevoegd na 11 minuten:
het bier is nog steeds hetzelfde hertog jan
lijdingen zijn schoon weet ik zeker
tempratuur is 3 graden dus dat kan het denk ik ook niet zijn weet iemand hoe hoog de druk moet zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen de 1,5 en 1,8 bar volgens internet

Het beste antwoord

Zoals je leest kan het van alles zijn. Van druk tot leidingen die vies zijn en de verkeerde temperatuur. Kan je de brouwer niet vragen om een mannetje langs te sturen? Zij komen op zeer veel locaties, en kunnen je waarschijnlijk vrij vlot vertellen wat in jouw geval mis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dan drink je het denk ik te langzaam. Ik heb er nooit last van.
Sneller drinken dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! ADJE
Misschien de leidingen van het vat naar de tap vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spoel je de leidingen wel eens door met water?En hoe staat het met de druk?Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou de druk te laag kunnen staan; heb je dat nagekeken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe staat het met de koolzuur?

Toegevoegd na 9 minuten:
De druk moet tussen de 1,5 en 1,8 bar zijn volgens internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien: Leidingen schoonmaken / bier te koud / koolzuurdruk te laag. / Glazen spoelen met Calgonit.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan heel veel betekenen.

Nog steeds het zelfde bier?
bijv. Horeca bier = meer % water, dus minder lang schuim.

Houdt de glazen ook goed nat voor het inschenken.

Is het bier niet te koud?

en mocht dit alles niet helpen dan kan je altijd het schuim terug laten komen door er even in te roeren met een schoon zakdoekje bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ander spoelsop of gebruik je minder. Alle glazen eens een keer goed reinigen in de spoel machine of zelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook aan het bier zelf liggen. Een tijdje terug was in het nieuws dat het bier van Grolsch minder schuimde dan voorheen.

Reactie van de fabrikant was dat er natuurproducten in het bier verwerkt zitten, en die kunnen wel eens iets wisselend van kwaliteit/samenstelling zijn. (slecht oogstseizoen bijvoorbeeld)

Inmiddels schuimt het weer als vanouds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote bellen die snel weer zakken zeggen mij een ding: bier is te warm... Nieuwe fust die warm heeft gestaan? Of een tank die gevuld is met slecht gekoeld bier? Staat de installatie in een koelcel? Staat dan de koeling aan? Succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tapwacht langs laten komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel voorkomende oorzaak is toch vette glazen. Probeer het eens met nieuwe glazen of met wegwerpbekertjes. Dat weet je of dat de oorzaak was.
Gebruik bierglazen nooit voor iets anders dan bier, maar als barman weet je dat waarschijnlijk wel!
bamibal
13 jaar geleden
Ik heb wel ooit gehoord dat er bij de FoodDesign een soort van spuit is, waarmee je schuim op een biertje kan spuiten.
Oftewel blaas je biertje nieuw leven in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het fust,of de leiding (inclusief de tap ) is verontreinigd.
Schoonmaken lijkt me de oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit zelf ook in de horeca en spreek uit ervaring, volgens mij kan het 2 dingen zijn: Of koelmotor en/of de thermometer is stuk, of er zit een gaatje in de leiding waardoor hij "valse"lucht aanzuigt en dus inderdaad snel dood slaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zou ook nog een gaatje kunnen zitten in de slang van de koolzuur....