Is bergamot een kruid of plant ? waarvoor wordt het nog gebruikt ?

is één van de ingrediënten in russische thee met een fijne smaak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Het beste antwoord

Het is een citrusvrucht die uit zuidelijk Italië komt. Een kruising tussen een zure sinaasappel en citroen.

Deze unieke vrucht dankt zijn naam aan de etherische olie in de schil. De etherische olie van de onrijpe vrucht wordt o.a gebruikt in Earl Grey thee,diverse likeuren,parfum en cosmetica.

De Bergamot kan net zo gebruikt worden als citroen of limoen, maar heeft een mooier aroma.
In Italië wordt de schil b.v aan cake en chocolade desserts toegevoegd.

Een schijfje Bergamot in in een glaasje water met ijs of in de thee of zelfs witbier doet het ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn 2 planten die bergamot heten. Eentje is een citrusvrucht, de ander een kruid. De eerste wordt gebruikt om bergamotolie van te maken, o.a. gebruikt in Earl Grey thee.

Toegevoegd na 52 seconden:
Dat kruid is later vernoemd naar de citrusvrucht, omdat hij qua geur erop lijkt, maar is een muntsoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een hoofdbestanddeel van eau de cologne en Fougère parfums. Dus het word nog wel gebruikt.
En er word ook Earl Grey thee van gemaakt.
En het is een vrucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bergamot of monarda is een plant met prachtige rode of paarse bloemen, in mijn tuin 1 meter hoog dankzij de paardenmest.
In de natuurgeneeskunde is er het monarda complex, ik dacht tegen in bed plassen, ik weet niet of dat uit het kruid of de vruchten bereid wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijk ruikende tuinplant.
En: alle kruiden zijn ook planten, maar niet alle planten zijn kruiden:-)