Je maakt je glas schoon in water met daarin een speciale speciale glazenreiniger en zo'n ding in het water die de glazen van binnen schoonmaakt.

Laat het water uit het glas druppelen.

Doe de tap open, laat een klein popje met bier uit de tap gaan.

Doe het glas er schuif onder, laat hem niet steunen op het tuitje van de tap.

Als het glas bijna vol is haal je deze naar beneden

Je doet de tap dicht.

Zet het glas neer en terwijl er een nog een beetje bier / schuim over de rand loopt haal je het spateltje over de top van het glas (belangrijk is dat het spateltje uit een glas met schoon water komt).

Hiermee wordt er een klein water laagje over de het bier heen gedaan en blijf de schuim kraag mooi staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Krijg dorst van dit prima antwoord. 1 biertje voor jou
Alles doen volgens het antwoord hierboven en ook letten op (en ik vaak verkeerd zie gaan):

- zet het volle glas niet onder de nadruppelende tap
- zet de afschuimer terug in het glas (beginners leggen m vaak op de bar)
- laat regelmatig de tapwacht komen om de leidingen te reinigen
- zet af en toe (afhankelijk van het gebruik) de glazen in een sodabad om de laatste restjes vet te verwijderen
- zet het glas met het logo naar de gast (met moest tenslotte perfect...)
- zorg dat je bier op temperatuur is (ik hou van rond de 3 graden)
- serveer het bier op een schoon viltje zodat niet de druppels op de kleding van de gast lopen
13 jaar geleden
Wat ik mis in de vorige antwoorden is dat je het bier als een spiraal in het glas moet laten draaien.
Verder is het een gevoel of je het bier moet laten "vallen"of laten "lopen". Bij vallen krijg je meer schuim.
Het beste, als je het nog niet zo goed onder de knie hebt, is om water op de tap te zetten, zodat je niet zoveel bier verknoeid.
Het is een vak apart en moet goed geoefend zijn. Ik doe dit sinds ruim 30 jaar en ben van mening dat er in veel horecazaken te weinig aandacht aan geschonken wordt of er goed getapt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Vraagbaak;

Wat mij betreft is de perfecte methode van biertappen nog steeds zoals het in Duitschland wordt gedaan. Dus niet het schuim eraf schuiven met een spatel, maar rustig iets laten inzakken en een paar keer bij tappen zodat er een mooi stevige schuimkraag op komt te staan. Het wachten op je eerste biertje duurt in een Duitsche Kneipe weliswaar wat langer, maar daar staat tegenover dat de volgende al in aanbouw is als de vorige zijn einde nadert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oefenen!
Na het lezen van al het bovenstaande natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik mis in alle bovenstaande, overigens zeeeer uitgebreide antwoorden, is dat je het glas pas onder de straal bier plaatst als je ziet dat er geen schuim meer uit de tap komt en het lekker doorzichtig is. het eerste beetje bier zit altijd schuim en lucht door. Dit zorgt voor een 'valse' start van je perfecte biertje.