Ik ben zelf drankbestrijder. Maar ik stel toch de vraag, waarom schuim op bier blijft liggen en schuim op limonadegazeuze snel verdwijnt.

Toegevoegd na 45 minuten:
Ik wilde met mijn opmerking, dat ik drankbestrijder ben, de indruk wegnemen, dat ik aan de alcohol zou zijn. Ook drankbestrijders kunnen geïnteresseerd zijn in de oorzaken van liggend schuim op het bier. Bovendien er is ook alcoholvrij bier, maar dat is wel "ondergesneeuwd" ten opzichte van alcoholhoudend bier. Het proces van druiventeelt tot consumptiewijn is best interessant, ook voor drankbestrijders. Er wordt heel veel werk op gedaan. Daar kan ik veel respect voor hebben. Maar we moeten niet de ogen sluiten voor de slechte kanten van het alcoholgebruik.

13 jaar geleden
in: Dranken
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drankbestrijder? Moet je daar een opleiding voor volgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is it a bird, is it a plane, no, it is......drankbestrijder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is net als een vliegen bestrijden
maar dan met drank.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf zijn thuiswereld Aarde reist hij naar de planeet Jupiler, om daar dood en verderf te zaaien onder de drankmisbruikende aliens.

Ik had even een writersblock, maar dit helpt wel weer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een vraag stelt over bier, denken mensen heus niet meteen dat je 'aan de alcohol' bent. Als je in een vraag over de schuimkraag van bier zegt dat je 'drankbestrijder' bent, wek je echter wel de indruk een beetje raar te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik en vele met mij denken echt niet meteen aan een alcoholverslaafde als we een vraag lezen over alcohol.
beetje rare gedachte.

Antwoorden (3)

Schuim van bier bevat eiwitten die ervoor zorgen dat de blazen langer blijven bestaan.

Wat heeft dit uberhaupt met 'drank bestrijding' te maken en waarom wil je drank bestrijden? Als iemand meerderjarig is en wil drinken is dat toch het besluit van die persoon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel levensmiddelen komt schuim voor. Schuim is een fijne verdeling van gasbellen, die zich in een vloeibare fase bevindt.
Je kunt twee
soorten schuim onderscheiden aan de hand van hun stabiliteit:
1. Schuim dat stabiel is door een oppervlakteactieve stof.
2. Schuim dat stabiel is door deeltjes.
Bij de 1e soort schuim hoort o.a. het schuim op de cappuccino en het schuim van bier. Het schuim blijft stabiel doordat er eiwitten inzitten die tijdens het vormen van luchtbellen zich hechten aan de luchtbel, waardoor de luchtbel minder snel knalt .

Wanneer bier wordt ingeschonken ontstaat er een schuimkraag. Die schuimkraag zal na een tijdje weer inzakken. Dit komt omdat op het moment dat het bier wordt ingeschonken, belletjes aan de oppervlakte komen. In de oppervlakte is weinig koolzuurgas. Het kooldioxide in de belletjes komt d.m.v. diffusie door de celwand heen. Dit gebeurt doordat de concentratie van het gas in de bel groter is dan de concentratie gas in de oppervlakte.
Door de zwaartekracht gaan de belletjes naar beneden, en op een gegeven moment is de wand van de bel te dun zodat hij knapt .

Het schuim van gazeuse is gemaakt van koolmonoxide en er zit in gazeuze geen stof die zorgt dat de bellen stabiel blijven zoals het eiwit in bier.

Toegevoegd na 3 uur:
koolmonoxide moet koolzuur zijn natuurlijk... beetje te snel neergetypt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een + ,snap niet waarom iemand jou antwoord een - geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen koolmonoxide maar kooldioxide, oftewel koolzuurgas. Verder een prima verhaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de kooldioxide sam... foutje van mij dank je keesvi, ik ga het verbeteren, te snel getypt ;-)
Een mooie schuimkraag bestaat vooral uit eiwitten die door de mout bij de gisting vrijkomen. De hoeveelheid schuim is echter heel verschillend, want er zijn diverse factoren van invloed op de stabiliteit van schuim. Niet alle eiwitmoleculen veroorzaken schuim. Schuim ontstaat door grote eiwitmoleculen, en als het bier door pompen en filters gaat, worden die afgebroken en zal er minder schuim zijn. Hoe meer bewerkingen bier ondergaat, des te minder schuimt het.
De hoeveelheid schuim is per biersoort anders. Tarwebier geeft meestal steviger schuim dan bier van gerstemout, omdat de tarwe meer eiwitten afgeeft in het brouwproces. In Engeland stoppen sommige brouwerijen wat tarwe in het bier waardoor het beter schuimt. Elders wordt bier van lage gisting gebrouwen van pure gerstemout, die niet veel eiwitten bevat. Het land kent dan ook geen echte traditie van een mooie schuimkraag op het bier.

- De uitleg voor bier -

Frisdrank heeft ook koolzuur, maar geen eiwitten en krijgt daardoor geen kraag.

- De uitleg voor frisdrank -

** Als je drankbestrijder bent (foute woordkeus, maar goed...), waarom maak je je dan druk over bierschuim? Overbodige informatie, vrijwel iedere volwassene is in staat om de keus te maken of ze willen drinken of niet. Heeft het gros geen "bestrijder" voor nodig.