Is er nog echt mineraalwater te koop?

Ik bedoel geen bronwater in het algemeen maar specifiek bronwater met meer mineralen dan gewoon bron- of kraanwater. Ik herinner me dat Victoria een jaar of veertig geleden nog ietwat zout smaakte en nu allang niet meer. Je kunt het verschil heel goed proeven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Het beste antwoord

Ja, zie voor een lijst van de door de lidstaten van de Europese Unie erkende natuurlijke mineraalwaters: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:065:0001:0074:NL:PDF
Van Dauner Quelle en Gerolsteiner wordt in elk geval door natuurgenezers gezegd dat dit echt mineraalwater met calcium en magnesium is, mineralen en sporenelementen uit de vulkaanbodem van de Eifel.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je links. Daar heb ik wat aan. :-)

Andere antwoorden (2)

Ja hoor. Spa is puur mineraal water. Het feit dat er minder mineralen in zitten dan in anderemineraal waters komt door de bodem welke deze er uit filtert:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spa_%28water%29
Spa, onderdeel van de internationale groep Spadel, is een licht mineraalhoudend Belgisch mineraalwater. Spa wordt al sinds eind 16e eeuw gebotteld. Het Spa water komt uit de bodem van de Hoge Venen, waarvan het bovenste gedeelte bestaat uit veengrond en heide. Veenmossen zorgen voor verzuring van deze laag en sluiten deze af van zuurstof en dus ook van bacteriën. Als het regenwater door deze laag naar beneden zakt, wordt het op natuurlijke wijze gefilterd. Daarna gaat het water langs een zand-/grindlaag. Deze lagen filteren het water verder. Het water komt uiteindelijk in breuken in de rotsbodem terecht. Deze bijna ondoordringbare rotslaag bevat nauwelijks nog mineralen. Daaraan dankt het water zijn lage mineraalgehalte. Tenslotte komt het water in de laag gelegen gebieden weer aan de oppervlakte. Het water wordt niet alleen gebruikt om te drinken, maar ook als badwater in de thermen van kuuroorden in Spa. (de Engelse benaming spa is hiervan afkomstig).

En ook bar le duc is echter mineraalwater [http://www.bar-le-duc.nl/Home/BLD/bld.htm]

Hetgeen je moet opzoeken is 'natuurlijk' mineraal water. Daar zitten vrijwel geen bewerkingen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Sourcy is meer dan water. De Sourcy-bron is een van de best beschermde bronnen in Europa. De unieke herkomst bepaalt de vele karakteristieke eigenschappen van het water.

Dankzij de geringe hoeveelheden kalium en calcium is Sourcy mineraalwater heerlijk zacht van smaak. Verder is het natriumarm, zodat het zeer geschikt is als basis voor babyvoeding en zoutarme diëten.

Er is een koolzuurvrije Sourcy Stil en een Sourcy Licht Sprankelend. Omdat Sourcy Licht Sprankelend minder koolzuur bevat, is het niet alleen zachter van smaak, maar kun je er ook lekker veel van drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waha, dat 'meer dan water' komt bij mij gewoon uit de kraan! Jawel, precies hetzelfde water, uit precies dezelfde 'bron'. Je moet niet alle reclame geloven. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sourcy en Bar le Duc komen uit dezelfde watervoorraad als het kraanwater in/rond Utrecht, het wordt alleen iets anders gefilterd.
De termen mineraalwater en bronwater zijn wel gedefinieerd, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Mineraalwater
En al die waters zullen ongetwijfeld ook regelmatig aan de algemene smaak aangepast worden, zoals witlof allang niet bitter meer is en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat water komt ook bij mij uit de kraan voor een fractie van de prijs. :-) Toch bedankt voor je antwoord.