Hoeveel flessen wijn kan ik het beste halen voor een feestje waar 70 mensen komen?

Ik heb echt geen idee hoeveel mensen er wijn of bier drinken. Er zijn wel meer bier-drinkers dan wijn-drinkers.
Hoeveel flessen wit-rose-rood kan ik het beste bestellen zodat ik genoeg heb en niet met heel veel flessen blijf zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
begint het pas, nadat de mensen thuis gegeten hebben, of worden ze ook bij jullie gevoederd? Is het een feestje, dat 'eindigt als het eindigt', of is er een tijd van komen en vooral ook een tijd van gaan?

Het beste antwoord

Maak een afspraak met de slijter :
Hij kan over het algemeen wel inschatten wat je nodig hebt, je kunt afspreken dat hij de flessen die over zijn terugneemt
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou tussen de 25 en 30 flessen kopen en afspreken dat wat over is teruggebracht mag worden.
Denk ook aan heel veel water en frisdrank zeker nu het straks weer heel erg warm gaat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Check in elk geval vooraf bij de supermarkt of slijter, of je ongeopende overschotten kunt retourneren.
Kies dan tenminste wijnen die je zelf ook lekker vindt. je kunt de meeste wijnen (behalve beaujolais) behoorlijk lang bewaren en veel soorten worden na een tijdje liggen alleen maar beter.
Als je uitgaat van 30 wijndrinkers (bierdrinkers hebben, verwacht je , de overhand) zorg dan voor :
ca 20 x rood droog ( gangbaar. bv Merlot of een Afrikaan )
Het merendeel van de wijdrinkers kiest voor rood)
ca 10 x rose en 10 x wit ( half droog / halfdroog )
Als het een doorzakfeest wordt, doe er van alles nog maar 20 % bij. Maar voor een doorsneefeestje heb je hier vast genoeg aan.
Je kunt voor alle zekerheid nog een enkel flesje rode en witte zoete neerzetten, maar dat wordt vrijwel nooit gedronken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan met de leverancier een afspraak maken dat je niet geconsumeerd bier terug mag brengen. (ik weet zeker dat dat vaker wordt gedaan). Waarschijnlijk kan dat bij eenvoudige wijnen, zoals huiswijnen ook wel, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou 40 flessen wijn nemen: 15 wit, 15 rose en 10 rood. En een flink aantal kratten bier, bv. 8, want die kan je in ieder geval teruggeven. Als je ook spa en jus d'orange serveert moet dit zeker voldoende zijn.