Bij welke temperatuur bevriest wijn?

Heb van de wijn die ik dit jaar maakte nog een deel in een kast in de schuur staan, in flessen van 5 liter. Komend weekend gaat het vriezen, dus ook daar, maar dankzij 12 a 14% alcohol kan het wel wat hebben natuurlijk. Maar bij welke temperatuur wordt het riskant?

3 maanden geleden
in: Dranken
1.1K
Inekez1
3 maanden geleden
Wijn wordt er niet lekkerder op als de temperatuur veel wisselt. Probeer de flessen te isoleren met een deken en/of isolatiemateriaal. Daarbij de flessen zelf niet verplaatsen en bewegen, want ook dat komt de kwaliteit van de wijn niet ten goede.

Antwoorden (2)

Temperatuurschommelingen zijn het meest schadelijk voor wijn. De beste temperatuur om zowel rode als witte wijn te bewaren is 12 graden Celsius. Probeer ervoor te zorgen dat de wijn in de winter niet kouder wordt dan 10 graden en in de zomer niet warmer dan 14 graden.

Wijn bevriest bij een lagere temperatuur dan water. Het moet minstens tien graden vriezen om dit te kunnen laten gebeuren.
Amadea
3 maanden geleden
Een vuistregel zegt dat de helft van het alcoholpercentage van een wijn ongeveer overeenkomt met het vriespunt van de wijn, in mingraden. Een fles wijn met een alcoholpercentage van 13% bevriest dus bij min 6,5°C.
fremar
3 maanden geleden