Staat een halve liter zwaar bier gelijk aan bijna 1 fles wijn?

Grolsch Kanon is 11,6 procent en Gulpener Gladiator 10 procent.
Allebei zijn ze verkrijgbaar in een halve liter.
Een fles wijn is net wat meer dan een halve liter en schommelt rond de 12 procent.

Ik hoorde iemand zeggen dat als je een blik kanon of gladitor drinkt dat je dan bijna een fles wijn op hebt. Ik begrijp dit niet en vraag me vooral af of dit klopt.
Wijziging: maak er maar 2 Kanon of Gladiator van, dat je uitkomt op een litertje (en een fles wijn van 0,75)

11 maanden geleden
in: Dranken
4.1K
LeonardN
11 maanden geleden
De vraag is wat is "bijna"?
Laten we voor het gemak even stellen dat zwaar bier gelijk is aan de gemiddelde wijn.
Dus beide 12%. Dat we het hebben over halve liters bier en 0,75 liter wijn.
Dan is een halve liter bier gelijk aan 2/3 fles wijn.
Een halve liter bier is dus NIET gelijk aan 1 fles wijn. Maar het statement is:
"dat als je een blik kanon of gladitor drinkt dat je dan BIJNA een fles wijn op hebt."
Je kan dat als een kloppend statement zien, of niet, door het woordje BIJNA.
Vraag die persoon eens (of jezelf):
Als je een halve liter wijn uit een volle fles drinkt, is de fles dan BIJNA op?
OF
Is 40 minuten wachten, BIJNA een uur wachten?
Of als je het zo kort mogelijk maakt; Is tweederde van iets BIJNA iets?
Als je JA op die vragen antwoordt, kan je wegkomen met statement over sterk bier en wijn.
Maar het is dan ook vooral een type statement wat een hoop (bijna) "waar" kan maken.
Persoonlijk zie ik bijna meer iets als 85% (en meer) van iets.
Gouranga
11 maanden geleden
Goed omschreven. Heldere uitleg. 2/3 is voor mij bijna 1. Zal de kennis eens voor leggen wat hij vindt. Neemt niet weg dat 1 kanon veel alcohol is, sow.

Antwoorden (3)

Niet helemaal. Qua alcohol percentage is dit bier goed te vergelijken met wijn (ook meestal ca 12-13%) maar een standard wijnfles bevat driekwart liter en dat is toch echt 50%meer dan een halve liter.
Aanvulling: twee flessen van zulk bier bevatten dus meer alcohol dan een standaard fles wijn.
Toegevoegd op 4 mei 2023 20:41: tekst
11 maanden geleden
Gouranga
11 maanden geleden
Klopt. Dan heb je 1000 ml bier van 12 procent en dat is meer dan 750 ml wijn van 12 procent.
Een halve liter zwaar bier en een fles wijn hebben beide een verschillend alcoholpercentage en zijn daarom niet direct vergelijkbaar. Het hangt af van het specifieke bier en de wijn die je vergelijkt. Over het algemeen bevat een fles wijn van 750 ml ongeveer 10-15 standaardglazen (10-15 keer een glas van 100 ml). Een halve liter zwaar bier bevat meestal ongeveer 2-3 standaardglazen (2-3 keer een glas van 250 ml).

Als je bijvoorbeeld een fles wijn van 750 ml met 12% alcohol vergelijkt met een halve liter zwaar bier met 8% alcohol, dan bevat de fles wijn ongeveer 9,0 standaardglazen en de halve liter zwaar bier ongeveer 2,5 standaardglazen. In dat geval zou de fles wijn meer alcohol bevatten dan de halve liter zwaar bier.
11 maanden geleden
LeonardN
11 maanden geleden
Je vergelijk naar standaardglazen is raar en onzuiver en onnodig complicerend. Reken gewoon naar ml alcohol
750 ml x 0,12 = 90 ml alcohol
500 ml x 0,08 = 40 ml alcohol
DAT is dus een verschil van 2,25 zoveel alcohol voor de wijndrinker
waar jij 9/2.5=4 dus 4 maal zoveel (alcohol?) toe lijkt te schrijven aan de wijndrinker. En dan neem je ook nog eens 8% ipv de gemelde 10% en 11,6%
500 ml x 0,116 = 58 ml alcohol
Dat wil zeggen dat je nog maar ongeveer anderhalf blik op hoeft te drinken om de wijndrinker te evenaren.
===
Je gaat in de fout door te stellen:
" een fles wijn van 750 ml ongeveer 10-15 standaardglazen (10-15 keer een glas van 100 ml)"
Ehhh 10-15 glazen x 100ml = 1 tot anderhalve liter. "Een halve liter zwaar bier bevat meestal ongeveer 2-3 standaardglazen (2-3 keer een glas van 250 ml)."
NEEN, niet 2-3 maar exact 2 glazen van 250 ml.
Staat een halve liter zwaar bier gelijk aan bijna 1 fles wijn?

Ligt eraan welk zwaar bier je pakt, welke wijn je pakt en dan nog eens wat je met BIJNA bedoelt.
KeesWim geeft al een mooi voorbeeld waar de vergelijking door bijna niemand als kloppend ervaren zal worden ongeacht de term BIJNA.
Echter kan je ook een vergelijking maken waar je "bijna" uit de claim kan halen en het wel kloppend kan maken.
-Wijn 9%
-Sterk Bier 13,5%
-750 ml x 9% = 67,5 ml alcohol
-500 ml x 13,5% = 67,5 ml alcohol
Als je dan weer de term BIJNA toevoegt in de zin kan je nog veel meer voorbeelden kloppend maken net naargelang je het er mee eens bent wat BIJNA is. Is 3/4 van iets bijna iets? Is 2/3 bijna 1?

===

Maar ik denk niet dat dat is wat degene die de uitspraak doet wil zeggen.
Ik denk dat deze meer iets inzichtelijks probeert te maken. Namelijk dat iemand met een blik van 500ml zwaar bier dichter in de buurt komt met iemand die een fles wijn in zijn handen heeft dan iemand die een 330ml blik bier (5%) of zelfs een 500ml blik bier (5%) in zijn handen heeft.

Laten we even wat getallen pakken
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-alcohol-bevat-een-glas-bier-wijn-of-sterke-drank/
Bierglas 250 5% 12,5 ml alc.
Bier 1/2 500 5% 25 ml alc.
Wijnglas 100 12% 12 ml alc.
Wijnfles 750 12% 90 ml alc.
(Sterkbier 500 12% 60 ml alc)
(Sterkbier 500 10% 50 ml alc)

Als je dat dan vergelijkt met sterk bier in een 500ml blik dan kom je dus eerder in de richting van de wijnfles dan elk ander voorbeeld. De sterkbierdrinker hoeft maar 1 extra sterkbierblik (500 ml) te gaan halen en dat blik ~halfleeg te drinken, terwijl de bierglas en wijnglas drinker 6-7 keer naar de bar moet en de bierblikdrinker (500ml 5%) nog steeds 3 maal. In die zin is de sterkbier drinker dus BIJNA daar waar de wijndrinker is.
===
NOGMAALS met de getallen kan je enorm spelen, ik weet ook niet wat het gemiddelde "zwaar bier" is, maar er zijn iig legio voorbeelden waarbij de uitspraak klopt, omdat je het woord BIJNA gebruikt, en dat niet echt gedefinieerd is. Maar je zal het denk ik vooral meer op moeten vatten als een "wijze van spreken" waarbij diegene die het stelt je meer iets in wil laten zien (een halve liter sterk bier zit getalmatig eerder in de buurt van een fles wijn dan van een blik bier / glas wijn) dan iets wiskundig zuivers uitlegt.
11 maanden geleden
Gouranga
11 maanden geleden
Duidelijk. Met een blik zwaar bier kom je dus erg in de buurt van een fles wijn. Op misschien 2 glazen na.
En dan ook nog afhankelijk van het percentage van wijn. Soms heb je bv ook wijn van maar 8 of 10 procent. De kloe van dit verhaal is dat een fles wijn veel lijkt, maar een blik zwaar bier zeer dichtbij de fles wijn komt van 12 procent, en nog minder als je wijn drinkt van 8 a 10 procent.