Hoeveel bekers a 180ml haal je uit 5 liter limonadesiroop?

Zou graag willen weten hoeveel bekers ranja je haalt uit 5 liter limonadesiroop, dit aangemaakt met water uiteraad met een normale mengverhouding.
We komen er niet uit, de een zegt 30 bekertjes uit een liter en de ander zegt 44 bekertjes. Dus daarmee kunnen we 5 liter niet berekenen.

een jaar geleden
in: Dranken
3.8K
LeonardN
een jaar geleden
Ipv naar de antwoorden of de verpakking te kijken zou ik zelf even testen wat je lekker vindt, of degenen die het gaan drinken. 1:11 of 1:8 is in mijn ogen (smaak) veel te laf. Ik zou zeggen 1:6 of 1:5.
Dat geeft ook die range van: "de een zegt 30 bekertjes uit een liter en de ander zegt 44 bekertjes."
Zeg dat je 1:8 doet.
1 liter > 9 liter
9000/150 = 60 bekertjes
Maar 1:5
1 liter > 6 liter
6000/150 = 40 bekertjes
Je zal dus ergens rond de 300 en 200 bekertjes uitkomen.
150 ml is niet volgeschonken 180 ml bekertjes.
30 bekertjes per liter zou ook kunnen maar dan zijn je bekertjes groot, of is je verhouding vrij zwaar.
Hoe dan ook, maak een testverhouding. Weet hoeveel je in een bekertje doet en dan kun je zelf vrij nauwkeurig bepalen.

Antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van de mengverhouding van de siroop die je gaat gebruiken, want die wisselt sterk. Staat meestal op de verpakking. Slimpie heeft bv heel andere mengverhouding 1:11 dan caravan cevitam 1:8.
Ik zou het zeker niet te zoet maken.
Ook zou ik er voor zorgen dat ze ook kunnen kiezen voor water. Ik krijg hier regelmatig kinderen over de vloer die sowieso liever water drinken dan ranja.
een jaar geleden
Je hebt 2 variabelen: in welke verhouding meng je de siroop met water? En hoe vol doe je de bekertjes?

Stel dat je de siroop mengt in de verhouding 1:8. Dus 1 deel siroop met 8 delen water. Met 100 ml siroop maak je dan 900 ml ranja. Met 5 liter (=5000 ml) siroop maak je dan dus 45 liter ranja (= 45000 ml).

Je tweede variabele is het bekertje. Heeft een beker een maximale inhoud van 180 ml? Of is het bekertje groter en doe je er 180 ml in? Dat maakt nogal verschil. Voor kinderen is een hoeveelheid van 150ml vaak prima. Om bekertjes ranja uit te delen is het ook handig dat ze niet te vol zitten. Kinderen met grote dorst kunnen een tweede bekertje ranja nemen.

Meet van tevoren af hoeveel 150 ml is (gebruik een maatkannetje) en kijk tot hoever je het bekertje moet vullen voor die hoeveelheid. Of vul een bekertje tot een logische hoogte, giet dat in een maatkannetje en kijk hoeveel het is.

Met 45000 ml ranja kun je 300 bekertjes vullen met 150 ml ranja. Of 250 bekertjes vullen met 180 ml ranja.

Maak ook van te voren een maatkannetje vol ranja aan. 100 ml siroop en dan water erbij tot je 900 ml hebt. Is het nog aan de zoete kant, dan doe je er nog 100 ml water extra bij. Je mengt dan 1:9 en haalt uit 1 liter siroop dan 10 liter ranja. Met 5 liter siroop heb je dan 50 liter ranja en dat zijn 333 bekertjes van 150 ml.

Heb je siroop met zoetstof ipv suiker, dan is de mengverhouding vaak 1:10. Kijk op de verpakking wat de aangeraden mengverhouding is en proef ook zelf (of laat een paar kinderen proeven)

Gebruik je andere hoeveelheden? Als de mengverhouding 1:7 is, dan heb je dus 1 deel siroop + 7 delen water. Uit 1 liter siroop haal je dan 8 liter ranja.
1 liter = 1000 ml

Heb je grotere bekers en deel je per beker echt 180 ml ranja uit, dan deel je het aantal milliliter ranja dat je maakt door 180.

Weet je al hoeveel bekertjes ranja je nodig hebt? Stel je moet 240 bekertjes ranja uitdelen van 180 ml. 240 x 180 = 43.200 ml = 43,2 liter

Ik weet niet waar de 30 of 44 bekertjes ranja uit de vraag op zijn gebaseerd. Ook daar geldt dat zowel de mengverhouding van de ranja als de inhoud van het bekertje invloed hebben. Bovendien hebben de meeste flessen limonadesiroop uit de supermarkt een inhoud van 750ml en niet een hele liter. Alleen dat kan al verschil maken in het aantal bekertjes ranja dat je uit een 'fles siroop' of een 'liter siroop' haalt.
een jaar geleden