Kan ik wijnglazen in de koelkast bewaren?

Ik heb al een tijdje gezocht, maar nog geen antwoord gevonden.. Zou je (witte) wijnglazen in de koelkast kunnen bewaren? Het leek mij een goed idee, maar er valt weinig over te lezen..

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
4.9K
Ritsuka
3 jaar geleden
Waarom lijkt het je een goed idee?
Rieneke1
3 jaar geleden
Tuurlijk kan dat, waarom niet? Alleen zal je wijn er niet echt langer koel door blijven.
paulus811
3 jaar geleden
Ik ken wel bierglazen met een dubbele wand gevuld met vloeistof die in de vriezer worden bewaard.
kierkegaard47
3 jaar geleden
Bedoel je glazen _gevuld_ met witte wijn? Of gewoon de glazen zelf?

Antwoorden (2)

Dat is mogelijk, maar het is een hele inefficiente oplossing. En het is niet duidelijk wat je er mee wil bereiken: de glazen hebben onvoldoende massa om de wijn te koelen en het effect is binnen no time weg. De steel van de wijnglazen blijft langer koud, daarop gaat vocht condenseren, en dan wordt het glad. En zoals je weet, hoor je het wijnglas bij de steel beet te pakken zolang je niet de koning himself bent.
Daarnaast: het vergt wel erg veel ruimte in de koelkast om glazen stabiel op te stellen.

Al met al: het kan, maar het is een slecht idee.
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Goed antwoord +
crispy gaat in zijn antwoord uit van lege wijnglazen. Ik weet niet of het correct is, maar ik interpreteer je vraag als dat je met wijn gevúlde glazen bedoeld.

Ook dat is een slecht idee. Wanneer zuurstof toegang heeft tot wijn, dan zal de wijn snel verzuren en wrang gaan smaken. Het grote oppervlak wat in een glas aan de lucht wordt blootgesteld zal dat proces sterk versnellen.
Mocht je de glazen luchtdicht af kunnen sluiten dan zal dat het proces wat vertragen, maar in de praktijk valt dat erg tegen.
crispy
3 jaar geleden
Klopt inderdaad, ik ging in mijn antwoord uit van lege wijnglazen, het is niet eens bij me opgekomen dat iemand gevulde wijnglazen langere tijd zou willen bewaren.