Wat is de verhouding van koolzuurgas en water in een colaflesje?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
4.5K
erotisi
4 jaar geleden
Je kunt het testen met een ballon op het flesje. Als je heel goed schut zal er in de ballon al snel 5 liter 'lucht' in zitten.
Thecis
4 jaar geleden
@erotisi
Waar haal je de 5 liter vandaan. Kan goed zijn dat het klopt, maar ik vroeg het me af.
Daarbij, met goed schudden haal je niet alles er uit. Met ultrasoneren (ik weet het, wie heeft dat nou thuis staan?) haal je wel (nagenoeg) alles er uit. Met ultrasoneren kan je o nog een behoorlijke hoeveelheid er uit halen.

Antwoorden (2)

Coca-Cola bevat voor 89% water en per liter ongeveer 5 tot 8 gram koolzuur.

In rekenen ben ik niet zo sterk, maar ik waag een poging. Uitgaand van 6 gram koolzuur per liter waar 89% van uit water bestaat kom ik uit op 5,34 gram koolzuur per liter. Hoeveel cola zit er in jouw flesje, 20 cl? Dan zit daar 17,8 cl water in en 1,2 gram koolzuur.
Amadea
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Ik volg de berekening inderdaad niet. V9lgens mij moet het als volgt zijn. Ongeveer 6 graan koolzuur per liter (5 tot 8, rekenen met 6, prima). Maar daarna volg ik het niet meer.
Volgens mij kan je nu direct zeggen dat in 1 liter 6 gram zit, in 20 cl (200 ml) zit dan inderdaad 1.2 gram koolzuur. Die tussenstap is niet nodig.
per 100 g drank is er dus 89 g water is er ongeveer 6 ( tussen 5 en 8 ) g koolzuur. Dus ook nog eens 5 g 'wat dan ook'.

is de verhouding dan niet gewoon koolzuur/water ofwel 6 / 89 = 1 / 14 ( 14 . 8 als je stipt wil weten )

Zo zou ik het uitrekenen.
De verhouding tussen koolzuur en water blijft hetzelfde hoe groot of hoe klein de inhoud ook is. aangezien water 1 g per 1 cl is ga ik even gemakzuchtig cola even zwaar als water zien
voor 100 g drank 1/14
voor 1 l drank ook 1/14
enkel zijn de hoeveelheden van water, koolzuur en rest dan anders.
voor 100 g 89 + 6 + 5
voor 1000 g 890 + 60 +50
voor 250 cl ( gewoon klein flesje ) 222.5 + 15 + 12.5
Toegevoegd op 03 augustus 2019 15:38: tekst
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Verhaal van de verhoudingen is prima in basis. Maar 1 gram water komt overeen met 1 ml, niet met 1 cl.