Ja kijk maar even op onderstaande link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Azijn is chemisch gezien een oplossing van azijnzuur, met geur- en smaakstoffen. Azijn bevat 5-15 % azijnzuur, meestal echter minder dan 10%.

Azijn is al een zeer oud levensmiddel, al in de Oudheid was azijn bekend. Azijn ontstond spontaan, wanneer gegiste producten verzuurden door de juiste bacterien. Dit gebeurt uiteraard nog steeds, al is het nu een meestal een ongewenst proces (verzuren van wijn). Het gevormde product was lang houdbaar, door de conserverende werking van het gevormde zuur. Al snel bleek dat als je dit zure product mengde met andere producten, dat deze ook houdbaar werden gemaakt. Azijn werd en wordt dus ook veel toegepast als conserveermiddel.

Tegenwoordig wordt azijn eigenlijk op twee manieren gemaakt; met behulp van bacterien en chemisch.
Traditionele azijnbereiding vindt plaats met behulp van de azijnzuurbacterie Acetobacter. Deze zit van nature in hout en azijn wordt dan ook gemaakt door alcoholische dranken over houtkrullen te circuleren bij 30-35 graden Celcius. Als grondstof kan oude wijn dienen, maar ook vergiste appelsap of andere producten.
Traditionele azijn heeft een aangename geur, bestaande uit geurstoffen uit het hout, de grondstof en afkomstig van de bacterie. Extra geur- en smaakstoffen worden verkregen door kruiden, vruchten of andere materialen gedurende langere tijd in de azijn te laten weken.

Chemische azijn bereiding vindt plaats door een oxydatie van aceetaldehyde, opnieuw afkomstig van alcohol (ethanol). Feitelijk is het precies hetzelfde proces als wat de bacterie doet, alleen is de uitvoering anders. Ook de bacterie zet ethanol eerst om in aceetaldehyde en dan in azijnzuur. De chemische azijn bevat uiteraard geen geur- en smaakstoffen, die worden later toegevoegd. Meestal opnieuw door kruiden te laten weken in de azijn, of door toevoeging van kleur- (caramel), geur- en smaakstoffen. De chemische azijn is veel goedkoper en kan ook sterker zijn. De bacterie gaat dood bij te veel azijnzuur, het chemische proces heeft daar geen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij appelazijn wordt de azijn gevormd door appelsap op natuurlijke wijze te laten gisten zodat er alcohol ontstaat.
Door deze appelcider of -wijn in aanraking te laten komen met lucht, zorgt de van nature aanwezige azijnzuurbacterie ( die overgebracht wordt door fruitvliegjes) er vervolgens door dat de alcohol omgezet wordt in azijnzuur. Veelal wordt een deel van het verkregen azijnzuur bewaard om te dienen als starter voor een volgende lading azijn. de smaak v.d. cider( wijn)
is na de gisting wat vlakker geworden, maar nog steeds duidelijk herkenbaar. Alle sporen, mineralen en zouten van het beginproduct zitten nog in de azijn.
Als de azijn klaar is wordt deze gefilterd

Het grote verschil met natuurazijn is dat deze zich kenmerkt door de afwezigheid van een herkenbare smaak
en mineralen e.d.
Natuurazijn is neutraal van smaak en gemaakt van suikers en water en daardoor een stuk goedkoper. De natuurazijn is vaak gemaakt van biologische rogge en wordt vaak gebruikt in de biologische sector bij het inmaken van zoet-zure producten. Nog vaker wordt echter niet-biologische
riet-bietsuiker melasse ( afvalproduct van de suikerproductie) als basis gebruikt.
amc