Waarom ruikt thee vaak sterker dan dat het smaakt?

Wanneer je een kopje thee hebt gemaakt met bijvoorbeeld bosvruchtensmaak, dan kan deze vrij sterk ruiken (vruchtengeur). De smaak van de thee is vaak minder sterk. Hoe komt dat?

5 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Antwoorden (1)

Als je aan thee ruikt, ruik je alleen de thee en het toegevoegde aroma. Water zelf heeft geen geur.
Als je thee drinkt, drink je ongeveer 99% water en 1% van de toegevoegde thee. Je drinkt dus voornamelijk water, omdat de thee en vooral het vruchtaroma sterk verdund is.
Kortom, water ruik je niet, maar verdunt wel de smaak. Deels ruik je het aroma tijdens het drinken ook nog.