in welk land kun je onder de 18 legaal alcohol drinken in Europa?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
130.8K
LeonardN
5 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN,
Deze persoon wil dus graag zijn hersenen beschadigen.
Maar hij wil dat niet illegaal doen.
En daar help je aan mee?
LeonardN
5 jaar geleden
Ja, niet om die reden, maar alle informatie is vrij, en heeft de neiging gedeeld te worden. Juist als informatie onder een ieder bekend is, is de kans dat er iets gedaan wordt groter. Dat levert weleens conflict op, ook op deze site. Er zijn mensen die uit een soort politiek denken liever liegen of de waarheid verhullen, ook in antwoorden, die antwoorden zijn dan per definitie onjuist. Je kan natuurlijk de schuld leggen op mij, Amadea en een ieder ander die de juiste informatie verstrekt, maar kijk je dan niet langs het probleem en doe je dan niet aan "blame the messenger"? Als er iets of iemand hier iets onjuist doet zijn het dan niet de regeringen die jongeren onder de (x-leeftijd) legaal laten drinken?

Antwoorden (3)

Van de 28 EU-landen kennen er 7 voor de winkelverkoop en voor de horecaverkoop van zwak-alcoholhoudende dranken een leeftijdsgrens van 16 of 17 jaar. Voor de overige 21 landen en voor sterke drank moet je minimaal 18 jaar zijn (in Finland en Litouwen zelfs 20).
Die zeven landen zijn: België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Malta, Cyprus, en in het Verenigd Koninkrijk mag je alleen als je vergezeld gaat van een volwassene tijdens een etentje bier of wijn drinken.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Omdat het niet klopt, of eigenlijk omdat je wederom het onjuiste idee hanteert, niet mogen kopen is niet mogen drinken. Daar is namelijk en wordt namelijk een onderscheid in gemaakt.
Amadea
5 jaar geleden
Mijn antwoord is wel degelijk correct. Eerst vroeg vraagsteller waar je het kúnt drinken, daarna corrigeerde hij dat met waar het legaal kan. Een goed verstaander begrijpt dat er wordt bedoeld waar je het mag kopen en drinken in het openbaar. In mijn antwoord staat hoe het op dit moment in Europa wettelijk geregeld is.
LeonardN
5 jaar geleden
Europa of EU? Daarnaast interpreteer je, jij noemt dat een goed verstaander. Ik zeg dat het niet expliciet genoemd is dat het daar dus niet per se om gaat en je dus de vraag (of je antwoord) onnodig vernauwt.
Zelfs in Nederland KAN je legaal drinken, je moet alleen idd wel goed uitleggen wat de omstandigheden dan moeten zijn.
Als de vrager die omstandigheden niet voor ogen heeft moet hij dat even in zijn vraag vermelden. Maar neem Denemarken. Land in de EU vanaf je 16de mag je 16,5% kopen. Er is geen minimale consumptieleeftijd.
Bedenk goed dat er allerlei onderscheid is tussen gelegenheden waar je wel en niet mag drinken. Er zijn landen waar je in een bar geen alcohol geschonken wordt onder de 18, maar waar er geen wetgeving is voor algemene drakleeftijd. Ook mag je in privésituaties vaak wel alcohol drinken als minderjarige, ook al mag je in dat land nog niet per se die alcohol kopen.

https://www.wijngekken.nl/2016/05/14/waar-en-wanneer-mag-je-alcohol-drinken-in-europa
In Bulgarije mag je bijvoorbeeld geen alcohol kopen onder de achttien jaar, maar je mag het wel drinken. De flessen die je dus toevallig in handen krijgt, mag je soldaat maken…..

Ook in Roemenië mag je in een private omgeving helemaal losgaan, in het openbaar moet je ook achttien zijn. In Denemarken en Cyprus mag je al drinken vanaf zestien jaar, maar mag je pas binnen in een bar vanaf achttien jaar. De zestienjarige Denen mogen dus wel thuis stomdronken worden, maar niet op café. Ook in Luxemburg en Italië mag je eender welk drankje uitkiezen om je zestiende verjaardag mee te vieren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age
Ik noem de landen waar men dus wel mag drinken (thuis, privé of zelfs in het openbaar) of er geen minimum drinkleeftijd is ingesteld (het kan wel zo zijn dat er een verkoop en/of schenkverbod is voor minderjarigen)

Armenië
Oostenrijk (bekijk de link voor exact waar en wat)
Azerbeidzjan
Wit Rusland
België (enkel zwak alcoholisch >16)
Wit Rusland
Bosnië Herzegovina
Bulgarije
Kroatië
Cyprus
Tjsechië
Denemarken
Frankrijk
Georgië
Duitsland
Gibraltar
Griekenland (niet publiek, maar wel in privéfeestjes)
Ijsland
Ierland
Italië
Kosovo
Letland
Liechtenstein (enkel licht alcoholisch)
Luxemburg
Malta (17)
Moldova
Nedeland (privé)
Noorwegen (zie link wel veel mitsen en maren)
Polen (drinken in openbaar mag in het geheel niet dus enkel privé)
Portugal
Roemenië
Rusland
San Marino (16)
Servië
Slovenië
Zweden
Zwitserland (maar ouderen zijn wel strafbaar als de hoeveelheid schadelijk is)
Verenigd Koninkrijk (bekijk de link, teveel om te beschrijven)

Het is sowieso handig om even de link en de daar gegeven bronnen door te lezen. Er is in Europa en zelfs in de EU geen overeenstemming hoe precies alcoholwetgeving op te zetten. Vaak wordt enkel alleen verkoop/schenkverbod genoemd. Dat is wat anders dan een algeheel drankverbod voor minderjarigen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Misschien bedoel je wat anders te vragen dan je doet. Iets als: Ik wil van de zomer op vakantie naar een land binnen Europa, waar kan ik dan het makkelijkst (legaal) alcohol drinken in bars en kopen in supermarkten? Dan raad ik je aan om de vraag gerichter te stellen.
Er is geen enkel land in Europa waar je onder de 18 jaar legaal alcohol mag drinken. Het minimumleeftijd om alcohol te mogen kopen en drinken varieert in Europa tussen de 16 en 18 jaar, afhankelijk van het land. In de meeste landen geldt echter een minimumleeftijd van 18 jaar.
een jaar geleden