Waarom hebben sommige bierflessen een draaidop?

Ik drink geregeld een biertje en af en toe kom ik een biertje tegen met een draaidop. Wat is daar het nut van? Ze doen pijn aan je hand of slopen je T-shirt als je die gebruikt om grip op de dop te krijgen. Wat is het nut? Gemak gaat in mijn geval niet op, ik kan een normaal biertje met 100 voorwerpen met alle gemak open maken, maar een draaidop... ik zie het nut niet. Heeft dat iets te maken met het ontwijken van statiegeld?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
6.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Waarom koop je ze dan als je het nut er niet van in ziet???

Antwoorden (1)

Het voordeel is dat je een flesje met draaidop gemakkelijker opent dan een flesje met kroondop.
Een reclameslogan is: “Neem je favoriete bier makkelijk overal mee naartoe in handige fles: geen opener nodig!”
De praktijk is echter anders. Veel mensen hebben moeite met het openen. In plaats van een kleine opener (of een ander simpel trucje) heb je een nijptang nodig.

Een draaidop heeft meer nadelen. De afdichting is soms minder strak, waardoor geen optimale zuurstofbarrière gecreëerd wordt. Bovendien blijken draaidoppen soms los te raken tijdens bepaalde verpakkings- en transporthandelingen.
SimonV