Anijsdranken worden troebel wit als er ijs of water aan wordt toegevoegd. De melkachtige kleur ontstaat doordat de aromatische stof anethol die uit het anijszaad wordt gehaald een etherische olie is. Net als andere olie lost anethol op in alcohol maar niet in water. Door het verdunnen van de drank met water verspreiden kleine onzichtbare druppeltjes of verbindingen van de olie en de alcohol zich door het water. Deze deeltjes weerkaatsen het licht waardoor de witte kleur ontstaat.
Amadea
5 jaar geleden
Utrecht
5 jaar geleden
Maar Cointreau is geen anijsdrank.
Amadea
5 jaar geleden
En dus wordt Cointreau niet wit als je er ijs bij doet. Ik denk dat vraagsteller zich vergist.