Welke soort rode wijn wordt lekkerder door te karafferen?

Ik heb één soort rode wijn waarvan ik toevallig weet dat ik die eerst moet laten ademen in een karaf. Ik vraag me af of dat voor alle soorten rode wijn die ik in huis heb.

6 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Antwoorden (1)

Je kunt zo niet bepalen welke wijnen daarvoor geschikt zijn, dat moet je toch echt eerst proeven. Het hangt dus af van de kwaliteit van de wijn en ook witte wijnen kunnen er trouwens van opknappen! Karafferen gebeurt om een jonge wijn te 'openen' en hij zijn geuren en smaken af kan geven, door er zuurstof bij te laten komen. De betere wijnen hebben vaak tannines die hem 'streng' maken en door deze wijn dan te beluchten maak je hem vriendelijker en zachter.

Je kunt nooit zeggen of een jonge wijn al op dronk is, zonder hem eerst te proeven. Karafferen is namelijk juist welkom bij een wijn die nog niet op dronk is. Een wijn die al over de top heen is en flauwtjes smaakt, kan je zelfs beter niet karafferen. Dit zal de wijn geen goed doen.

Het beste kan je eerst een klein glaasje proeven alvorens je bepaalt of hij beter eerst kan ademen. Heeft de wijn voldoende zuren en kracht, dan kan je gerust karafferen.
Giet dan een glaasje in de karaf om deze hiermee om te spoelen. Dit doe je om evtl. afwassop-smaak uit de karaf te verwijderen. Giet deze wijn weer terug in het glas en proef.
Als de wijn naar smaak is, giet dan de hele fles in een keer over in de karaf.
Zet hem dan weg om te rusten en houd hem wel op de goede temperatuur, dit is wel van belang! Zodra hij goed smaakt kan je hem schenken. Het beste is het om hem daarvoor in de fles terug te gieten...dit schenkt gemakkelijker.

Over het algemeen zijn de goedkopere 'slobber'wijnen al op dronk en hebben nauwelijks baat bij karafferen. Je kunt deze zelfs verpesten doordat de aroma's te snel ontwikkelen en bijna helemaal zullen verdwijnen. Heb je echter een goede, mooie wijn uit de recentere oogstjaren die je toch wilt drinken, neem dan de karaf erbij en belucht hem.
amc
6 jaar geleden
Niesje1973
6 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat is de juiste temperatuur?
amc
6 jaar geleden
Een fruitige lichte rode wijn drink je koeler dan een volle rode wijn. Een lichtere drink je op ca. 12-16 graden . Een volle complexe drink je op ca, 18 graden . max. Je wordt er anders zo loom en slaperig van. Bedenk dat kamertemperatuur vroeger kouder was dan nu, dus drink hem koeler dan 18 graden C. In de zomer zeer zeker! Vaak is even een koelmanchet erom aan te bevelen, zeker als het in de kamer 21 graden C. of meer is. Bewaar hem dus ook koeler dan 18 graden C. Lichte witte wijn en rosé drink je op 8-10 graden C.en een volle complexe witte wijn tussen 16 -18 graden C. Mousserende wijn hoort altijd koel gedronken te worden.