Wat is intensiteit bij koffie?

Bij koffie capsules (van Nespresso, Douwe Egberts en huismerk) is altijd de intensiteit te zien te zien. Ik ga er vanuit dat hoger het cijfer is, hoe sterker de koffie is. Klopt dat wel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
14.8K

Antwoorden (1)

De intensiteit van een koffie wordt bepaald door de branding van de bonen maar ook door de doorlooptijd van water tijdens het zetten.
Een sterke kop koffie hoeft dus niet perse een hoge intensiteit te hebben als er meer of minder water gebruikt wordt of hij langer/korter doorloopt.
Een normale branding duurt 10 minuten. Wil je lichtere koffie dan brand je die slechts 5 minuten. Voor sterke koffie hoef je maar 15 min. te branden.
Hoe langer de boon geroosterd wordt, des te meer de smaak van de koffie bitter wordt.
Kort roosteren zorgt voor een zuurdere smaak.
Zo heeft de medium roast koffie een intensiteit van 4 en de dark roast een intensiteit van 10 wat uitermate geschikt is voor een kopje espresso.
.

De smaakintensiteit kan je ook zo zien;
intensiteit 3; dolce (zacht, rond)
intensiteit 6; mezzo (medium, tussen dolce en forte in)
intensiteit 8; forte (krachtig pittig)
Daartussen zitten smaakjes uit dezelfde categorieën. Van 1 tot 6 zijn bijv. de zachte smaken...van 6 tot 8 de medium smaken enz.

De soorten bonen die gemengd worden kunnen namelijk ook een specifieke smaak geven. Zo is Indische koffie nogal kruidig en koffie uit Colombia heeft meer bloemige tonen. Ook de bereidingswijze zorgt voor een andere koffievariant.
amc