Wat zijn dat voor een lastige plastic kurken op wijnflessen?

Ik krijg ze lastig uit de kurkentrekker en ik krijg ze met geen mogelijkheid meer in de wijnfles. Wat is dit voor iets en zegt dat iets over de kwaliteit van de wijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.3K

Het beste antwoord

Kunststof kurken zijn al enkele jaren op de markt. Ze hebben een natuurlijke kurkkleur, een perfecte vorm, een zeer constante dichtheid, en een absolute smaak- en geurneutraliteit. Dit alles dankzij het gebruik van hoogstaande thermoplastische elastomeren - uiteraard geschikt voor voeding - volledig in overeenstemming met de geldende EU-richtlijnen alsmede de Amerikaanse FDA bepalingen terzake. Vele honderden commerciële wijngaardeniers en brouwerijen hebben reeds hun vertrouwen gegeven in deze kurken. Indien ook u ze op de juiste manier gebruikt garanderen deze kurken u 100% tevredenheid.

De belangrijkste voordelen zijn:
* Geen kurksmaak (geen tca) of andere smaakafwijkingen
* Geen afbrokkeling van de kurk
* Geen kurkstof
* Geen lekken
* Geen uitdroging en dus een betere en langere bewaring de wijn- of bieraroma’s
* Eenvoudig gebruik op uw bestaande installatie
* Breekt niet bij het ontkurken.
* Uw flessen kunnen zonder problemen zowel rechtstaand, liggend of omgekeerd bewaard worden.
* Gemakkelijk te ontkurken
* Geen absorptie van wijn of bier in de kurk
* Interessante prijs/kwaliteit verhouding
* Eenvoudig terug op de fles te plaatsen na het ontkurken
* 100% Recycleerbaar
* De modellen bierkurk en champagnekurk laten zich plaatsen zoals de klassieke champagnekurken en weerstaan een druk van 12 bar.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tegenwoordig worden er vaak plastic kurken gebruikt omdat dit beter voor de wijn is, tevens bederft deze dan veel minder snel. Nadeel is natuurlijk dat je de fles leeg moet drinken, maar een straf vind ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet beter voor de wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wel, is beter afgesloten en je verminderd de kans op "tapa"maar dat is italiaans.
Het zegt niet altijd iets over de kwaliteit. Meer en meer wijnhuisen (ook duurdere) schakelen over op de plastic kurken. En de reden is wat Jeroen hierboven zegt.

Het is omdat veel mensen plastic kurken associëren met goedkoop dat de overschakeling trager verloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele belangrijke reden is, is dat er steeds minder natuurkurk is en die is ook erg duur. Dus voor een wijn die geen 20, 30, of 100 euro per fles op gaat brengen is een echte kurk naar verhouding duur.
Vandaar dat men tegenwoordig een metalen schroefdop gebruikt, of - iets chiquer - een glazen dop. En de plastic "kurk" is ook een goed alternatief.