Wijn hoort in een wijnglas maar waarom?

IK weet dat het met de smaak te maken heeft maar hoe werkt dat dan precies. Wijn is toch wijn en blijft wijn al doe je het in bv een bierglas?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Het beste antwoord

In Spanje heb ik wijn gedronken uit een kopje, in Frankrijk uit een glas zonder voet, het smaakte allemaal.
Nou was dat geen dure wijn, en ik denk dat de omstandigheden ook tellen, Een leuk dinertje en wijn uit een mok, nee past niet, maar bij een picknick och waarom niet.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet maar 1 reden, misschien zijn er wel meer.

Doordat het glas naar boventoe smaller wordt, blijft de geur beter bewaard in het glas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proeven is eigenlijk ruiken. Als je van wijn wilt genieten, moet het uit een wijnglas gedronken worden, omdat de vorm van het wijnglas ruimte erboven vrij laat om je neus te laten genieten van de reuk van de wijn.

Als je het in een bierglas doet, werkt dat niet op die manier.
13 jaar geleden
Ook het vasthouden van het glas aan het 'pootje' is belangrijk bij wijn, om de temperatuur niet te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De smaak van een wijn kan van invloed zijn als het in een ‘verkeerd’ glas wordt geschonken. In ieder geval dient wijn niet in een te klein glas geschonken te worden. De aroma’s kunnen dan geen ruimte vinden om vrij te komen, en dat doet de wijn tekort. Welke wijn ook geschonken gaat worden, één regel mag nooit overtreden worden: de glazen dienen schoon en geurloos te zijn.

Welk glas wordt gebruikt bij welke wijn:

•Port en sherry krijgt de voorkeur voor een tulpglas, met een wat hogere kelk
•Mousserende wijn wil graag bubbelen in een flute, welke ook voor champagne wordt gebruikt
•De meeste wijnen, waaronder ook de Chianti of een Bordeaux voelen zich het lekkerste in glazen met een niet te bolle taps toelopende kelk
•Bourgogne wijnen houden van grote glazen met een brede onderkant van de kelk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het hier over een rode wijn.
1. De wijn hoort in een mooie grote tulp geschonken te worden. Het glas moet ook een mooie lange, maar niet te lange steel te hebben. De rode wijn die ik drink komt altijd uit het alentejo gebied Portugal.
2. Schenk het glas zo’n kwart vol, houd het een beetje voorover, zodat de wijn bijna de bovenkant van het glas raakt. Dan kun je de kleur en helderheid van de wijn mooi zien.
Ik zelf houd van een mooie diepere rode. Pak het glas met duim en wijsvinger onder bij de steel tegen de voet vast, en draai de wijn rond zodat hij weer bijna tegen de rand aankomt. Kijk gelijk als je stopt of de wijn lekker tegen het glas blijft plakken, en zet de kelk gelijk aan de neus en snuif. De geuren van de wijn komen zich gelijk tegen jou snuivertje melden, ieder heeft zijn geuren zelfs het eikenhouten vat waar hij eventueel ingezeten heeft kun je ruiken.
3. Slurp ja slurp nu een beetje wijn in de mond en blijf in de mond ook nog een beetje slurpen en laat het dan heel langzaam naar binnen verdwijnen de nasmaak moet toch wel een tijdje aanwezig blijven. Nou dan hebben we het meeste wel gehad. Gezondheid!