Als je een eenpersoonszakje thee gebruikt om een pot thee te zetten (4 kopjes), zit er dan ook in elk kopje maar een vierde van de theine?

Er zijn richtlijnen voor een maximale hoeveelheid cafeine per dag, ook bv voor zwangere vrouwen. Op veel sites kun je lezen hoeveel cafeine (of theine) elk product bevat. Maar als je nou van 1 zakje een hele pot zet (voor 4 mokken), kun je dan ook stellen dat elk kopje thee dat je daaruit haalt maar 1/4 van de cafeine bevat?
Zwarte thee wordt bijvoorbeeld ingeschat op 30 mg cafeine per kopje. Betekent dat dat als ik de thee zet voor een pot met een eenpersoons zakje, er maar 7,5 mg cafeine per kopje in zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
7K

Het beste antwoord

Nee, op die manier zit er meer dan 1/4 in.

Stel dat er normaal 30mg bij 3 minuten trekken in 1 kopje zou zitten bij een 1 kops zakje.
Als je dat kopje thee bij 3 kopjes heet water doet, zodat je in totaal 4 kopjes krijgt en die 4 weer verdeelt in 4 kopjes, dan zit er 7,5 mg theïne per kopje.

Laat je dat het zakje trekken in een pot met 4 kopjes heet water, dan kan de theïne makkelijker overgaan in het water en krijg je sterkere thee dan op de vorige manier. er zal minder dan 30mg per kopje in zitten, maar meer dan 7,5.

Probeer maar uit. Je zal merken dat op de tweede manier de thee sterker is dan op de eerste manier, maar een stuk slapper dan als je maar één kopje maakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zou je dan moeten rekenen per kopje ongeveer? (in het kader van zwangerschap en maximale inname caffeine per dag)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is lastig,
Als theïne net zo overgat van de thee naar het water als smaak, dan kan je het daar een beetje aan proeven.
Dus een keer 1 kopje maken en die verdelen in 4 glazen en dan heet water erbij Dan weet je hoe slap het moet zijn als er 7,5mg in zit. Het advies is thee kort laten trekken, dus ik denk dat dat wel klopt. Verder niet te veel (gewone) zwarte thee, in groene zit al weer veel minder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij is dit ook een gok, maar het klinkt het meest waarschijnlijk :-)

Andere antwoorden (2)

In principe wel, mits de berekening van een eenpersoons kopje die je gevonden hebt, gebaseerd is op dezelfde hoeveelheid thee die in het zakje zit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een pot thee zet en daar het zakje in doet en het zakje heen en weer haalt en daarna je thee schenkt, dan zit er zeker 1/4 theine in. Je verdeelt namelijk de theine door het zakje heen en weer te halen. De theine wordt zo verdeeld in het water.

Echter als je het theezakje in je theebeker doet en je giet hier water over en herhaalt dit ook voor de volgende 3 koppen, dan zit er in het eerste kop veel meer theine dan in de laatste kop.

Toegevoegd na 1 minuut:
*dan zit er zeker 1/4 theine in PER KOP.