Hoeveel chocolademelk moet je per week drinken voordat het een positief effect op je gezondheid heeft?

Cacaopoeder is gezond voor je, maar hoeveel Koppen chocolademelk (200ml melk met 1 theelepel cacaopoeder) moet je drinken voordat het werkelijk een positief effect heeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
7.8K
Amadea
6 jaar geleden
? Het drinken van chocolademelk heeft geen speciaal effect op iemands gezondheid. Het is gewoon melk met een smaak en suiker of zoetstof.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat om de cacao, wat je in poedervorm gebruikt om chocolademelk te maken. Cacao heeft positieve effecten op je gezondheid. Wat jij in je reactie beschrijft, heeft niets met chocolademelk te maken.
Erna55
6 jaar geleden
@Justen3355: je weet blijkbaar dat cacao een positieve invloed heeft. Weet je ook welke invloed ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 Het heeft een positieve werking op je cholesterol, bloeddruk en hart-en vaten
Erna55
6 jaar geleden
Ik kan dit niet in een medische bron vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voedingscentrum cacao heeft een hoog gehalte aan flavanolen (antioxidanten), die een positief effect op de bloedvaten hebben. Naast gunstige stoffen bevat chocolade namelijk ook veel verzadigd vet. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten juist Dus vlg. het voedingscentrum is en goed en niet goed voor je hart. Normaal is denk ik goed, veel is niet zo goed, denk ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tik 'is cacaopoeder gezond?' in op Google en je krijgt tig websites en artikelen.
Erna55
6 jaar geleden
Tja, het komt uit de alternatieve of de fitnesshoek .
Geen medische bron gevonden.
Ritsuka
6 jaar geleden
Cacao en chocomelk uit de winkel is wat anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de pakjes chocolademelk. Ik heb het over 100% cacaopoeder wat ik bij gekookte melk voeg. Cacao heeft positieve effecten op de gezondheid, de vraag was na hoeveel.
Ritsuka
6 jaar geleden
Hier noemen ze wel hoeveelheid: https://examine.com/supplements/cocoa-extract/
Maar overal staat bij 'mogelijk effect', 'verder onderzoek nodig' etc. Dus het is niet echt bewezen.
Amadea
6 jaar geleden
Daar gaat het over cacao-extract en pure rauwe chocola en niet over melk met cacaopoeder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het effect van de verzadigde vetten is maar heel klein, te verwaarlozen eigenlijk. In 100 gram cacao poeder van Droste zit 12,9 mg verzadigd vet. De maximale dosis per dag is 10% van je dagelijkse calorieën consumptie. Dus ongeveer 20 gram. een theelepel kan dus geen kwaad.10 theelepels ook niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat om een positief effect, geen negatief...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik dit ( http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/chocolade.aspx ) lees, zijn zogeheten "flavanolen" de gezonde component van cacao. Volgens dit artikel verschilt het per soort cacao hoeveel er daarvan inzitten:
https://www.consumentenbond.nl/voedingsmiddelen/hoe-gezond-is-chocola Je vraag is dus niet heel zwart-wit te beantwoorden.

Antwoorden (2)

Ik weet niet hoe je er aan komt dat chocolademelk gezond is maar volgens mij zit het bomvol suiker en vet.Ook als je het zelf maakt doe je er ook suiker in.Dus dan kan je beter elke dag een beker melk drinken.Half vol of mager.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelfs al neem je maar een lepel cacao in je drankje, smoothie of whatever dan heeft het al een positief effect op je gezondheid. Er is echter een maar....ik heb het dan over rauwe cacao die je in een gezondheidswinkel o.i.d. kopen kan. De pakjes cacaopoeder van Droste enz. die je in de supermarkt vindt heeft niet dezelfde waarde als de rauwe.
Rauwe cacao zit in een reep met een zo hoog mogelijk cacao percentage, die je meestal alleen in biologische winkels vindt...zij verkopen nu vaak al repen die 92% cacao bevatten.

Rauwe cacao bevat de hoogste concentratie antioxidanten dan elk voedingsmiddel wat je maar kunt bedenken. Antioxidanten beschermen o.a. tegen vrije radicalen en de verbranding binnen de lichaamscellen. Ook remmen ze ontstekingen... Het aantal hiervan is in rauwe cacao zelfs 7x hoger dan in bewerkte cacao.
Het is ook goed voor het cholesterol en beschermt tegen hart- en vaatziekten, omdat het flavonoïden bevat. In rauwe cacao zit veel magnesium, maar ook veel andere mineralen. Ook bevat het fenylethylamine, het stofje dat je een fijn gevoel geeft en als een soort licht antidepressiemiddel werkt.

Het verschil tussen rauwe cacao en gewone poedercacao zit hem in het verhittingsproces. Door de verhitting hebben we het nu over bewerkte cacao en dit maakt gezondheidsvoordelen meteen ook minder.
Toch heeft bewerkte cacao ook een voordeel...de hoeveelheid fytinezuur wordt verminderd en dit zuur zorgt ervoor dat het mineralen uit je lijf haalt.

Rauwe cacao heeft echter ook nadelen;
Zo bevat rauwe cacao tannine dat zich bindt aan ijzer en eiwitten, wat de tanden verkleurt én wat ten koste gaat van goede bacteriën waaronder de darmflora. Het bevat ook oxaalzuur dat zich bindt aan Calcium. Kalk wordt hierdoor slecht opgenomen door je lichaam. Het is eveneens erg belastend voor je lever en omdat het cafeïne bevat kan je er last van krijgen als je niet tegen de effecten van cafeïne kunt.
Tenslotte kan het ook verslavend werken...

Indien je de rauwe cacao toch verhit, kan je uiteraard ook gewone cacaopoeder nemen omdat dit goedkoper is en de voedingswaarde vrijwel gelijk blijft. Neem echter dan niet de goedkopere soorten maar let erop dat hij gefermenteerd is. Goedkope merken doen dit namelijk niet. Door fermentatie krijgt het een hogere voedingswaarde en kan het beter verteerd worden in je lichaam.

Neem dus gerust regelmatig een glas warme chocolademelk, maar ook weer niet teveel. Een lepel cacao per dag heeft al het beoogde effect.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank, zo'n antwoord zocht ik.