Is 1 glas melk per week goed voor je?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
2.4K
Amadea
6 jaar geleden
Nee. Elke dag een glas is vele malen gezonder.
Powergen
6 jaar geleden
Waarom is dat iedere dag gezonder?
Ik drink zelf nooit melk..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Over melk is veel discussie.
Daarnaast is "melk" een breed begrip. Tussen half volle fabrieksmelk en rauwe bio gras gevoerde boerenmelk zit veel verschil.
Amadea
6 jaar geleden
Melk en melkproducten leveren veel goede voedingsstoffen. Ze bevatten eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium. Magere en halfvolle melk en melkproducten (zuivel) zoals 30+ kaas, magere en halfvolle yoghurt en karnemelk passen daarom in Nederland in een gezond voedingspatroon. Het nemen van zuivel hangt samen met een lager risico op darmkanker en het eten van yoghurt met een lager risico op diabetes type 2. Zuivel staat daarom in de Schijf van Vijf. Het vet in melk bevat wel veel verzadigde vetzuren, en die vergroten het risico op hart- en vaatziekten. Dus om niet te veel verzadigd vet binnen te krijgen kies je het best voor magere en halfvolle melkproducten. Bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/melk-en-melkproducten.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voedingscentrum loopt hier ver achter en brengt leugenachtige informatie die de gezondheid schaadt.
Verzadigde vetzuren hebben geen invloed, als ze verminderd worden en vervangen door geraffineerde koolhydraten verhoogd het risico op hartziekten.
Ofwel: Niet verzadigd vet, maar suikers zijn de grootste oorzaak.
https://authoritynutrition.com/5-studies-on-saturated-fat/

Het beste antwoord

Nee melk is niet goed voor je, ook niet 1 glas per week.
Melk is alleen nodig voor baby's. Moedermelk.

Wij de mens, drinken koeienmelk , soms ook bv geitenmelk , maar hebben dit niet nodig, dus antwoord op je vraag is nee, niet nodig. Is het goed voor je? nou nee dus.

Omdat de boeren ongeveer 80 jaar geleden een enorm melkoverschot hadden waren er grote campagnes "Melk Moet!" "Joris Driepinter" en "Melk, de witte motor" en kregen we op school 'school-melk'.

Conclusie (uit de bron)
Koemelk is voor baby’s van koeien, niet voor volwassen mensen. Koemelk bevat te veel caseïne, dat een oorzakelijke factor is voor allerlei ziektes. Koemelk is door fosfor en verzuring dubbel gevaarlijk voor de botten. Koemelk bevat suikers, wat niet helpt voor het krijgen en behouden van een slank figuur.

Eet gewoon groene bladgroente, koolsoorten en wat nootjes en je hoeft je niet druk te maken om je calcium. Bovendien leveren deze voedingsmiddelen nog zoveel meer op dan melk.

Koemelk is goed voor de melkboer, de zuivelfabrikant, de dokter en de farmaceutische industrie, maar niet voor de mens.

Toegevoegd na 30 minuten:
1. Mens is geen koe. De melk van een koe heeft als doel de baby-koe zo snel mogelijk te laten groeien. Is dat wat je als mens wilt?
2. Caseïne (eiwitten). Mensenmelk 60% wei en 40% caseïne. Koemelk 20% wei en 80% caseïne. Zoveel caseïne is niet goed voor menselijk lichaam. Bepaald type (Bèta-caseïne A1) wordt in verband gebracht met koemelkintolerantie, hartziekten, aderverkalking, diabetes mellitus type 1, bepaalde soorten kanker, schizofrenie, autisme, allergieën en de ziekte van Crohn (ernstige darmziekte).
3. Lactose in moedermelk. Veel lactose, melksuiker. Nodig voor groei/ontwikkeling van baby. Heeft volwassen mens dit nodig? moet nog groeien? Waarom dan nog melk drinken? Tenzij je eigen dubbele zwemband wilt creëren, heb je geen melk nodig.
4. Osteoporose. “Melk goed tegen osteoporose?” Calcium. Botontkalking in NL ondanks 60 liter melk p/p per jaar (2011) Fosfor/zie bron.
5. Zuur-base evenwicht. (zie bron)

Waarom wordt melk dan aanbevolen?
Als je maar vaak genoeg iets zegt en de media handig gebruikt, jaar in jaar uit, van generatie op generatie, dan wordt iets een waarheid. Maar eigenlijk is het allemaal begonnen om geld.

Toegevoegd na 1 uur:
Wetenschappers uit binnen- en buitenland bevestigen mijn antwoord,

http://gezondheidenvoeding.nl/voeding-gezondheid/mythen-ontkracht/melk-goed-voor-elk-maar-niet-echt-melk-is-ongezond-en-milieubelastend/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eind jaren vijftig ontvingen bijna alle Nederlandse lagere scholen schoolmelk. De subsidies werden toen verstrekt door het Rijk. Sinds 1977 is de Europese Unie (toen nog de EEG) de verstrekker van de melksubsidies; men zag de schoolmelk als een sympathieke manier om het melkoverschot (de melkplas) te verkleinen. (bron) https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolmelk
Erna55
6 jaar geleden
Ik vind je bron niet betrouwbaar.
Uit dezelfde bron van missNatural : https://missnatural.nl/colloidaal-zilver-en-goud/
Colloïdaal Zilver en Goud, onmisbare alternatieven voor je gezondheid!
Amadea
6 jaar geleden
Maar het is kennelijk het wensantwoord van anouk345. Het is te hopen dat zij na de overgang niet te maken krijgt met osteoporose, want daar leg je op deze manier wel de basis voor.....
Inekez1
6 jaar geleden
Baby-koe?? Kalfje heet dat.
Cryofiel
6 jaar geleden
Wel het gewenste antwoord, maar heel erg onjuist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En koffiemelk?

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is veel te weinig. Het Voedingscentrum adviseert om elke dag melk en melkproducten te gebruiken. Dat betreft dan niet alleen melk, maar ook bijvoorbeeld yoghurt en karnemelk.

Voor veruit de meeste mensen is melk een goede en gemakkelijke manier om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Met je dagelijkse portie zuivel verklein je het risico op darmkanker. Melkproducten bevatten eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium. Calcium is - samen met vitamine D - belangrijk voor een goede botgezondheid en het voorkomen van botbreuken.
Amadea
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Klopt, +
Melk is zeer gezond. 1 glas melk per week is dus goed voor je, maar het is eigenlijk te weinig.

Nu kun je het drinken van zo weinig melk gelukkig compenseren door voldoende van andere goede voedingsmiddelen te gebruiken. Dat laat echter onverlet dat melk gezond is. Vergelijk dit met sinaasappels: sinaasappels zijn gezond, maar ook als je nooit sinaasappels eet kun je dat gemis compenseren door andere gezonde dingen te eten.

Eén kanttekening: melk is alleen gezond als je het kunt verteren. Mensen met een lactose-intolerantie kunnen dat niet. Zij kunnen melk dus beter mijden.

Het overgrote deel van de westerse bevolking heeft echter geen lactose-intolerantie. Voor hen is melk uitermate gezond. Dat blijkt bijvoorbeeld uit onze evolutie.

Lang, lang geleden kon de mens, net als elke andere diersoort, alleen melk verteren in het zuigelingenstadium. Vanaf een bepaalde leeftijd werd het gen dat nodig is om melk te verteren "uitgezet".

Op een gegeven moment ontstond een mutatie. Die zorgde ervoor dat het gen dat ervoor zorgt dat je melk kunt verteren, niet meer werd "uitgezet". Dragers van deze mutatie konden dus hun hele leven melk verteren, in plaats van alleen in de jongste jaren.

Deze mutatie is twee keer in de geschiedenis van de mensheid ontstaan. In beide gevallen verspreidde de mutatie zich extreem snel over de populatie - veel sneller dan welke andere gunstige mutatie dan ook. Hieraan kunnen we zien hoe enorm groot het gezondheidsvoordeel was dat deze mutatie bood.

Argumenten als "melk is alleen voor kalfjes" gelden dus niet. Ook het verhaal dat wij de enige soort zijn die als volwassenen nog melk drinkgen en dat het "dus" fout zou zijn, is vanzelfsprekend onjuist. Ga maar na: de wurgslang is ook het enige dier dat zijn prooi wurgt, en zo zijn er wel meer soorten die ergens uniek in zijn - tot hun grote voordeel.

Melk is dus gezond - maar als je het laat staan is dat niet direct een probleem. Dat melk gezond is wordt bewezen door talloze onderzoeken en door de evolutie. De gezondheidsraad adviseert niet voor niets melk als gezond onderdeel van de dagelijkse voeding.

Toegevoegd na 1 uur:

Ik bedoelde niet de Gezondheidsraad maar het Voedingscentrum. Zij bekijken alle inzichten in voeding en gezondheid, en komen zo tot een advies. In dit geval wijzen alle wetenschappelijke ontdekkingen, zowel de wat oudere als de zeer recente, erop dat melk uitermate gezond is. Vandaar dus het positieve advies.

Cryofiel