Wat maakt melk niet meer houdbaar? Zijn er bijvoorbeeld referentie waarden voor het aantal bacteriën in melk wanneer het nog te drinken is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
3.6K

Antwoorden (2)

Over het algemeen wordt melk als niet meer houdbaar gezien als het bederft. Dit wordt gekenmerkt door de pseudomonas bacterie. Deze veroorzaakt de gore smaak in de melk, soms al voordat deze gaat klonteren. Deze is niet gevaarlijk voor de gezondheid, maar het smaakt natuurlijk niet lekker. Het klonteren wordt veroorzaakt door de lactobacillus cereus bacterie. Na een tijdje gaat de melk schiften, de gelige wei gaat bovenin drijven en langzaamaan zal er een goede schimmellaag ontstaan bovenop de melk.

Vanaf het klonteren kan het drinken van de melk gevaarlijk worden voor de gezondheid, maar meestal wordt de melk als bedorven beschouwt als deze de gore smaak heeft, dit valt ook te ruiken. Een referentie voor het aantal bacteriën is er niet aangezien dit erg moeilijk af te lezen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ klopt voor bijna alle melk. Goeie kwaliteit rauwe melk bederft praktisch niet. Dat gaat schiften en er gebeurt van alles, als het echt lang blijft staan ontstaat er zelfs een dikke laag bovenin een fles. Maar het bederft niet en gaat niet stinken.
amc
7 jaar geleden
Rauwe melk kan inderdaad lekker romig smaken en wordt ook door de boer wel verkocht. Boeren gaan er echter vanuit dat je hem niet zo, in rauwe toestand zal bewaren maar dat hij eerst gekookt wordt. Je kunt hem eigenlijk alleen veilig drinken als hij heel vers is.
De kans dat in rauwe melk schadelijke bacteriën zitten is erg groot en die kunnen overal vandaan komen...van de uiers bijv. of de ontlasting van de koe en om deze reden wordt melk ook eerst verhit (gepasteuriseerd of gesteriliseerd).
Bij verse rauwe melk is het aantal van deze bacteriën vaak te laag om je ziek te maken, maar bacteriën groeien en dit type melk kan wel sneller bederven en je wordt er dus ook sneller ziek van...oppassen dus!
https://www.scientias.nl/drinken-van-rauwe-melk-is-gevaarlijk/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie kwaliteit rauwe melk, van gezonde biologische koeien die buiten lopen, gras en kruiden eten.
Niet de bio-industrie melk. Boeren moeten ervan uitgaan dat de melk gekookt wordt, dan moeten ze ook adviseren anders mogen ze het niet verkopen. (of zoiets)
Zelf drinken ze het veelal wel rauw, veel gezonder.
Alle melk in de supermarkt is even verhit geweest om bacteriën onschadelijk te maken.
Er zitten dan nog wel wat bacteriën in de melk, maar die groeien niet zolang je de melk maar koel (tussen 4-7 graden C) bewaart. Wordt de temperatuur van de melk warmer dan voelen de resterende bacteriën zich weer prettig en beginnen ze weer te groeien.
Melk die over de datum heen is, maar wel altijd koel is bewaard, zal dus minder snel echt bederven.

De datum die op het pak staat aangegeven is dus meer een garantiedatum voor het zuivelbedrijf die de melk verpakt heeft. Het betekent dat de melk tot die datum het best is en daarna terug zal lopen in kwaliteit. Hij blijft echter nog zeker een week daarna gewoon goed te drinken en je zult er zeker niet ziek van worden.
Ik heb vaker melk gedronken die soms wel 3 weken over de datum was en dit ging zonder problemen. Zolang hij nog niet zurig of muf ruikt en nog goed smaakt...niks aan de hand! Hij blijft dus nog erg lang drinkbaar, hij zal echter niet meer kwalitatief zo goed zijn qua voedingswaarden en meer als dorstlesser dienen.

Is het erg ver over de datum heen, dan staat het ongeopende pak bol dan hoef je het niet eens meer te openen en kunt het beter weggooien. Zou je het uitschenken dan kan je ervanopaan, dat de inhoud klonterig is.
De klonten worden veroorzaakt door de 'lactobacillus cereus' bacterie en die is ook al niet zo heel schadelijk. De melk zal dan echter wel zuur smaken en daardoor zal je hem ook niet drinken. Zure melk is niet per definitie slecht en je zult er niet snel ziek van worden, maar het is gewoon niet lekker! Dit voorkomt al dat je teveel ziekmakende melk zult drinken.

Ruik dus eerst en kijk naar de melk . Is deze test doorstaan proef je een beetje....geen zorgen want in melk zitten zelden heel schadelijke bacteriën. Smaakt het slokje dan enigszins zurig, dan is dit een teken dat de bacteriën aan het werk zijn en is de melk niet meer geschikt voor consumptie.
amc