Waarom zit melk altijd in een wit of een blauw pak?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Iemand anders zei het al: Dat verkoopt beter. Dat is inderdaad zo. Ik doe grafische vormgeving en wij krijgen een stuk reclame. Reclame is psychologie met vorm en kleur. Melk word al heel lang zo verkocht, wit en/of blauw. Dat is herkenbaar en vertrouwd. Als leverancier van melk zullen ze het altijd zo moeten blijven verkopen.

De herkenbaarheid denk ik. Als je een gekleurd pak gaat nemen zullen mensen al snel gaan denken aan andere zuivelproducten zoals yoghurtdrink, vla e.d.

Voor de herkenbaarheid, zodat je het "blind" kunt pakken" donkerblauw, volle melk lichtblauw. halfvolle melk donkergroen, yoghurt licht groen, magere yoghurt rood, karnmelk

dat verkoopt beter

Vandaag in de papieren nrc.next een next question over waarom melkpakken blauw zijn, yoghurtpakken groen, karnemelk rood en vla geel. De vraag kwam ongeveer anderhalf jaar geleden (en bleef al die tijd bewaard in de inbox van onze redacteur Hanina Ajarai) van Rens van de Pol en Brenda Broekhuizen uit Duivendrecht. Helaas moeten we hen én jullie het volledige antwoord op de vraag schuldig blijven. Amerikaanse militairen gelegerd in Duitsland drinken melk uit Nederlandse pakken (1950) Jacob Haker van zuivelhistorienederland.nl spitte door zuiveljaarboeken en krantenknipsels. Hij belde ook met zuivelkenners. Wat blijkt: een melkflessenverzamelaar kon zich nog herinneren dat er vroeger al kleuren zaten in de dopjes van melkflessen. Voorlichter Aad Vernooij van de Nederlandse Zuivelorganisatie bevestigt dat. En toen supermarkten begin jaren zeventig melk in pakken gingen verkopen, was er blijkbaar behoefte aan continuïteit van die kleurcodes, zegt hij. De zuivelproducten moesten er voor de consument zo herkenbaar mogelijk uitzien. Zuivelfabrikanten wijken ook niet meer gauw af van de kleuren. Grafisch ontwerper Ramon Wiegman (hij ontwierp een melkpak voor Aldi) legt uit dat de consument zo gewend is aan de kleuren dat de fabrikant niet graag het risico wilt lopen dat de koper naar een herkenbaarder pak van de concurrent grijpt. Begrijpelijk. Ondanks al het spit- en graafwerk van de deskundigen weten we nu nog steeds niet wie met de kleurcodes is begonnen (de melkboeren?) en waarom (om de flessen uit elkaar te houden?) en vanwaar die kleuren (de boer vond blauw een mooie kleur?). Heb jij een verklaring? Laat het ons hier weten.

Bronnen:
http://www.nrcnext.nl/blog/2009/12/18/waar...

Vanwege de herkenbaarheid: lekker duidelijk, lekker makkelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100