Waarom zit melk altijd in een wit of een blauw pak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat wel echt zo? Ik heb wel eens melk uit een rood pak. Maar over het algemeen heb je wel gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood is vaak karnemelk :-)

Het beste antwoord

Iemand anders zei het al: Dat verkoopt beter.

Dat is inderdaad zo. Ik doe grafische vormgeving en wij krijgen een stuk reclame.
Reclame is psychologie met vorm en kleur. Melk word al heel lang zo verkocht, wit en/of blauw. Dat is herkenbaar en vertrouwd.
Als leverancier van melk zullen ze het altijd zo moeten blijven verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De herkenbaarheid denk ik. Als je een gekleurd pak gaat nemen zullen mensen al snel gaan denken aan andere zuivelproducten zoals yoghurtdrink, vla e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de herkenbaarheid, zodat je het "blind" kunt pakken"
donkerblauw, volle melk
lichtblauw. halfvolle melk
donkergroen, yoghurt
licht groen, magere yoghurt
rood, karnmelk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat verkoopt beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag in de papieren nrc.next een next question over waarom melkpakken blauw zijn, yoghurtpakken groen, karnemelk rood en vla geel. De vraag kwam ongeveer anderhalf jaar geleden (en bleef al die tijd bewaard in de inbox van onze redacteur Hanina Ajarai) van Rens van de Pol en Brenda Broekhuizen uit Duivendrecht. Helaas moeten we hen én jullie het volledige antwoord op de vraag schuldig blijven.

Amerikaanse militairen gelegerd in Duitsland drinken melk uit Nederlandse pakken (1950)
Jacob Haker van zuivelhistorienederland.nl spitte door zuiveljaarboeken en krantenknipsels. Hij belde ook met zuivelkenners. Wat blijkt: een melkflessenverzamelaar kon zich nog herinneren dat er vroeger al kleuren zaten in de dopjes van melkflessen.
Voorlichter Aad Vernooij van de Nederlandse Zuivelorganisatie bevestigt dat. En toen supermarkten begin jaren zeventig melk in pakken gingen verkopen, was er blijkbaar behoefte aan continuïteit van die kleurcodes, zegt hij. De zuivelproducten moesten er voor de consument zo herkenbaar mogelijk uitzien.

Zuivelfabrikanten wijken ook niet meer gauw af van de kleuren. Grafisch ontwerper Ramon Wiegman (hij ontwierp een melkpak voor Aldi) legt uit dat de consument zo gewend is aan de kleuren dat de fabrikant niet graag het risico wilt lopen dat de koper naar een herkenbaarder pak van de concurrent grijpt. Begrijpelijk.

Ondanks al het spit- en graafwerk van de deskundigen weten we nu nog steeds niet wie met de kleurcodes is begonnen (de melkboeren?) en waarom (om de flessen uit elkaar te houden?) en vanwaar die kleuren (de boer vond blauw een mooie kleur?). Heb jij een verklaring? Laat het ons hier weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de herkenbaarheid: lekker duidelijk, lekker makkelijk.