Bevat slagroom glansmiddel en is dit slecht voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
2K
Amadea
7 jaar geleden
Over welke slagroomsoort heb jij het dan, een spuitbus?
Amadea
7 jaar geleden
En kan je ook toelichten waarom de vraag (op dit moment) in de categorie Dranken is geplaatst? Gaat het om Irish coffee of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verse slagroom.
Omdat het vloeibaar is en genuttigd kan worden staat het in dranken.
Amadea
7 jaar geleden
Oh, dus geen slagroom maar verse room.
Utrecht
7 jaar geleden
Antwoord is Nee en nee.
Alle ingredienten staan op de verpakking vermeld (wettelijke verplichting). Er is geen reden om glansmiddel aan slagroom toe te voegen. Werkt overigens ook niet; een glansmiddel is doorgaans een was of lak laagje op een hard glad oppervlak (zoals bij snoepjes en M&Ms).
Alle additieven in de EU zijn onderzocht en veilig bevonden.
ronron1212
7 jaar geleden
Slagroom is niet te drinken daar is het te dik voor het is namelijk niet vloeibaar. Wel room die is drinkbaar.

Antwoorden (1)

Als voorbeeld heb ik de ingrediënten van de verse room van AH opgezocht. Daarin zitten de emulgatoren E407 en E471. E407 is carrageen, een uit zeewier gewonnen verdikkingsmiddel. E471 is vetzuur (meestal plantaardig maar het kan ook dierlijk zijn) dat ook als verdikkingsmiddel gebruikt wordt.
In deze verse room zit dus geen glansmiddel. Wat dat betreft is het niet slecht voor je gezondheid. Maar het is wel veel vetter dan melk, daarom is het beter om er met mate van te consumeren.
Amadea